Subscribe
Logo small
Search
Medexpress.pl > Calendar of events > Trudne sytuacje w relacjach z pacjentami - wybrane zagadnienia prawne

Trudne sytuacje w relacjach z pacjentami - wybrane zagadnienia prawne

Date of the event: Nov. 21, 2023 (5 p.m.) - Nov. 21, 2023 (8 p.m.)

Address: online, online cała Polska, cała Polska

Event page: click here

Organizer: Ośrodek Kształcenia Naczelna Izba Lekarska

Contact to the organizer: e-mail: [email protected], nr tel. 22 559 13 00

Szkolenie on-line

21.11.2023

godz. 17:00-20:00

Wykładowca: mgr. Anna Karkut - ukończyła prawo na Uniwersytecie Gdańskim, a także Podyplomowe Studium Ekonomiki Zdrowia na Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Nauk Ekonomicznych oraz Studia Podyplomowe z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Jednostce Samorządu Terytorialnego w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.

Cel szkolenia: Zapoznanie uczestników z prawami i obowiązkami lekarza w kontekście możliwych nagannych zachowań pacjenta.

Program: 

1. Wprowadzenie 

  • Wstępne nakreślenie tematyki szkolenia, w tym podstawy prawne i podstawowe pojęcia.

2. Pacjent agresywny  

  • Omówienie i kwalifikacja prawna wybranych przypadków związanych z agresją pacjenta (groźba karalna, zniewaga, naruszenie nietykalności cielesnej, uszczerbek na zdrowiu, naruszenie miru domowego, zniszczenie mienia) + praktyczne wskazówki postępowania  

3. Pacjent nieufny / dociekliwy

  • Omówienie wybranych uprawnień pacjenta w aspekcie praw i obowiązków lekarza (prawo do informacji  o prawach pacjenta, dot. zdrowia przed i w trakcie leczenia, dostęp do dokumentacji medycznej, o rodzaju udzielanych świadczeń, ograniczenia prawa do informacji, przywilej terapeutyczny, prawo do dyskusji z lekarzem, żądanie zwołania konsylium, sprzeciw wobec opinii lekarskiej/ obecność osoby bliskiej, zewnętrzny „ekspert” podczas udzielania świadczeń) + praktyczne wskazówki postępowania

4. Pacjent „roszczeniowy”

  • Omówienie wybranych sytuacji, w których pacjent zgłasza roszczenia wobec lekarza (nadmierna informacja dot. świadczeń/ wybór określonego lekarza / placówki / szpitala, ściśle określone świadczenie, żądanie odszkodowania / zadośćuczynienia, legalne działanie bez zgody pacjenta, natychmiastowy dostęp do dokumentacji / danych w systemie informatycznym, odmowa/ przerwanie leczenia) + praktyczne wskazówki postępowania  

5. Pacjent „opiniotwórczy”

  • Omówienie wybranych sytuacji w których pacjent narusza  dobre imię / dobrą sławę lekarza (zakres prawa do krytyki, pomówienie, naruszenie dobrego imienia, informacje medialne, zarzuty w internecie, skargi do izby lekarskiej i innych instytucji przeprosiny) + praktyczne wskazówki postępowania     

Events Calendar this month