Pani Doktor, czym jest spektrum autyzmu?
Dr Anna Budzińska: Zaburzenia ze spektrum autyzmu należą do zaburzeń neurorozwojowych, definiowanych jako deficyty behawioralne i poznawcze, pojawiające się w okresie rozwojowym i skutkujące znacznymi trudnościami w nabywaniu i wykonywaniu konkretnych funkcji intelektualnych, motorycznych, językowych lub społecznych. Patrząc z punktu widzenia kryteriów diagnostycznych, można podzielić te zaburzenia na dwie największe grupy, które decydują i stanowią o tym, że tę diagnozę stawiamy. Po pierwsze jest to grupa, która dotyczy trwałych deficytów zdolności do inicjowania i podtrzymywania wzajemnych interakcji społecznych i komunikacji społecznej. Chodzi tu nie tylko o rozwój mowy, ale ogólną umiejętność nawiązywania relacji z osobami z najbliższego otoczenia, również z rodzicami czy rodzeństwem. Do drugiej grupy istotnych objawów, które decydują o postawieniu diagnozy, należą powtarzające się, nieelastyczne wzorce zachowań, zainteresowań, lub aktywności, które są wyraźnie nietypowe lub nadmierne w stosunku do wieku dziecka i kontekstu społeczno-kulturowego. Dotyczy to przede wszystkich zachowań stereotypowych, tak zwanych stymulacji i nadmiernych rutyn, które bardzo często utrudniają lub nawet uniemożliwiają dzieciom ze spektrum prawidłowe funkcjonowanie.
Jakie zachowania i objawy możemy najczęściej obserwować u dzieci ze spektrum autyzmu?
Dr Anna Budzińska: Rodzice, którzy byli pytani o to, jakie objawy najszybciej i najczęściej zwracały ich uwagę i budziły niepokój, opisali szereg zachowań. Po pierwsze niewystarczający kontakt wzrokowy - dziecko wołane po imieniu nie patrzyło na rodzica. Po drugie brak lub niekonsekwentna reakcja na imię. Dziecko, w momencie, kiedy jest wołane po imieniu, bardzo rzadko odwraca się w kierunku osoby, która je woła. Najczęściej dotyczy to osób najbliższych, czyli właśnie rodziców. Rodzice mają wtedy też niepokój czy dziecko właściwie słyszy. Kolejnym symptomem, który jest bardzo niepokojący to brak umiejętności pokazywania przez dziecko tego, co jest dla niego interesujące (ta umiejętność powinna pojawić się między 9 a 14 miesiącem życia). To nie dotyczy tych rzeczy, które dziecko chce otrzymać, ale dotyczy tych przedmiotów i zjawisk w otoczeniu, którymi dziecko chciałoby się podzielić z najbliższą osobą. Jeżeli dziecko jedzie w wózku, nie umie jeszcze mówić, ale widzi coś co go fascynuje np. zwierzę, samochód lub samolot, to pokazuje tę rzecz pal...
Content locked
To gain access to the complete English section of the Medexpress.pl, kindly reach out to us at [email protected].