Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner
Prof. Wiesław W. Jędrzejczak

Felczer 2.0

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 8 września 2023 20:47

Felczer 2.0 - Obrazek nagłówka
FOT. ADAM STEPIEN / AGENCJA GAZETA

Przed II Wojną Światową było w Polsce około 12 tysięcy lekarzy, z których 1/3 wojny nie przeżyła. Problem tzw. „komuniści” zaczęli po wojnie rozwiązywać na dwa sposoby: pierwszy to było tworzenie uczelni medycznych, drugi to przyspieszone kształcenie na skróty tzw. felczerów, czyli ludzi nauczonych podstawowych ówczesnych czynności praktycznych. Bardzo szybko się z tego kształcenia felczerów wycofano, gdyż zorientowano się, że funkcjonowanie w medycynie osób niedostatecznie wykształconych przynosi więcej szkody niż pożytku, a np. w wojsku felczerów skierowano na WAM, aby ukończyli normalne studia lekarskie. A i tak udało się „Komunie” liczbę lekarzy więcej niż zdziesięciokrotnić.

Istotą studiów medycznych jest bowiem rozbudowane przygotowanie teoretyczne, które umożliwia tak wykształconym osobom dalsze kształcenie się wraz ze zmieniającą się wiedzą lekarską. Dość powiedzieć, że 90 % tzw. praktycznej medycyny, której mnie uczono na studiach to dzisiaj jest tej medycyny historia. Ale kod genetyczny historią nie jest. Lekarza kształci się na pięćdziesiąt lat. Dzisiejsza teoria jest podstawą praktyki jutra.

Różnica między szkołą średnią a uczelnią wyższą polega na tym, że w szkole średniej uczą nauczyciele, którzy sami się tej nauczanej wiedzy tylko nauczyli z książek. W uczelni wyższej nauczać powinni ludzie, którzy w tworzeniu tej wiedzy uczestniczą. Inaczej mówiąc, ludzie którzy w nauczanych przez siebie dziedzinach prowadzą własne badania naukowe. I którzy dla studentów będą stanowili wzory osobowe pokazujące, jak nadążać za stałym postępem w danej dziedzinie.

Obecny szał otwierania kierunków lekarskich przez instytucje, które nie mają zaplecza kadrowego do tego kształcenia sugeruje, że rządzącym, ale i medycznym dyletantom z tych instytucji wydaje się, że lekarz powstaje po ubraniu osobnika w biały kitel i nauczeniu go, że jakiś proszek podaje trzy a nie cztery razy dziennie i nie przed a po jedzeniu. Otóż, żeby nauczać trzeba najpierw samemu umieć i dalej się uczyć

Polskiemu pacjentowi nie wystarcza samo przyjęcie go przez lekarza. Pacjent potrzebuje, aby ten lekarz był w stanie rozwiązać jego problem. A tego się bez rzetelnego kształcenia osiągnąć nie da. Niedouczony „lekarz” zamiast leczyć będzie generował błędy medyczne.

Tematy

felczerzy

Podobne artykuły

Zrzut ekranu 2024-06-21 o 10.00.20
28 czerwca 2024
logo_NIL_kolor-2023
28 czerwca 2024
Monosnap (3) Podcast_ Rzadko się o tym mówi - rozm
28 czerwca 2024

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także

27.11.2012 WARSZAWA , PROFESOR WIESLAW JEDRZEJCZAK W NOWYM ODDZIALE TRANSPLANTACJI SZPIKU W SZPITALU PRZY BANACHA .FOT. ADAM STEPIEN / AGENCJA GAZETA
Prof. Wiesław W. Jędrzejczak

Od „małpeczki” do „małpeczki”

17 maja 2024
Msolecka
Felieton Małgorzata Solecka

Mądrej głowie dość dwie słowie

19 lutego 2024
27.11.2012 WARSZAWA , PROFESOR WIESLAW JEDRZEJCZAK W NOWYM ODDZIALE TRANSPLANTACJI SZPIKU W SZPITALU PRZY BANACHA .FOT. ADAM STEPIEN / AGENCJA GAZETA

Hematolodzy w Powstaniu

1 sierpnia 2023
27.11.2012 WARSZAWA , PROFESOR WIESLAW JEDRZEJCZAK W NOWYM ODDZIALE TRANSPLANTACJI SZPIKU W SZPITALU PRZY BANACHA .FOT. ADAM STEPIEN / AGENCJA GAZETA
11 lipca 2023
27.11.2012 WARSZAWA , PROFESOR WIESLAW JEDRZEJCZAK W NOWYM ODDZIALE TRANSPLANTACJI SZPIKU W SZPITALU PRZY BANACHA .FOT. ADAM STEPIEN / AGENCJA GAZETA
Prof. Wiesław W. Jędrzejczak

E-papierosy na receptę

17 maja 2023
Dr n. med. Marek Derkacz
Dr n. med. Marek Derkacz, MBA

LDN może pomóc w regeneracji po udarze mózgu

16 maja 2023