Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

Nie takie Chiny straszne…

MedExpress Team

Paweł Ossowski

Opublikowano 12 lipca 2016 08:39

Nie takie Chiny straszne… - Obrazek nagłówka
W ostatnich miesiącach można zaobserwować wyraźną aktywność w kwestii gospodarczego partnerstwa polsko-chińskiego.

Wizyta prezydenta Dudy w Pekinie i rewizyta prezydenta Xi Jinpinga w Polsce jednoznacznie wskazują, że strona chińska podchodzi poważnie do swoich zapowiedzi o stworzeniu silnego szlaku handlowego z Polską jako jednym z głównych partnerów. Te zapowiedzi i działania stwarzają możliwości do zaistnienia polskich marek na jakże perspektywicznym rynku chińskim.

W tej chwili Chiny są dla Polski strategicznym partnerem jeśli chodzi o import towarów. Olbrzymia ilość produktów dostępnych na naszym rynku stamtąd pochodzi, zaczynając od odzieży, a na elektronice kończąc.

Jakie są więc zatem szanse na choćby częściowe odwrócenie tego trendu? Spore. Koszty pracy są w naszym kraju stosunkowo niskie w porównaniu do takich państw, jak Niemcy czy Francja. Produkcja w Polsce pozwala poza tym na większą elastyczność i szybsze reagowanie na potrzeby klientów. Co równie ważne, wyraźnie obserwowalne jest coraz większe uznanie na świecie dla polskich towarów. Produkty „made in Poland”, np. z sektora medycznego, są bardzo pożądane na Bliskim Wschodzie czy też w Afryce Północnej. Dlaczego miałyby nie trafić do Chin?

Tym bardziej, że w Chinach zmienia się sytuacja demograficzna. Pomimo olbrzymiego potencjału ludzkiego, odczuwalne są braki wykwalifikowane siły roboczej, a coraz większa świadomość mieszkańców powoduje ich masowy exodus do dużych miast. Znacząco wpływa to na wzrost kosztów pracy. Dodatkowo, następuje reorientacja chińskiej produkcji na produkty bardziej zaawansowane i innowacyjne, gdyż podstawowe artykuły nie są w stanie już zagwarantować odpowiedniej rentowności biznesu.

Czemu więc nie postawić też na Chiny?

Podobne artykuły

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także

Dr n. med. Marek Derkacz
Dr n. med. Marek Derkacz, MBA

Nowa strategia na post-COVID. Jak może pomóc naltrekson?

6 maja 2024
Msolecka
Felieton Małgorzata Solecka

Czynność. I wszystko jasne

30 kwietnia 2024
Msolecka
Felieton Małgorzata Solecka

Nie o rekord tu chodzi

29 stycznia 2024
Leszek Borkowski
Leszek Borkowski

Depisyzacja systemu administracji państwowej

18 października 2023
DSC_(1287) K.Rainka

Demografia, głupcze!

22 czerwca 2023
Msolecka
Felieton

Mniej niż zero

22 marca 2023