Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Równość czy specyfika

MedExpress Team

mec. Łukasz Sławatyniec

Opublikowano 15 lipca 2013 08:59

Równość czy specyfika - Obrazek nagłówka
Obowiązujące regulacje i praktyki urzędnicze w odniesieniu do wyrobów medycznych nieraz dążą do równości, tam gdzie trudno ją osiągnąć. Z drugiej strony, przy podobnych praktykach, próbuje się poszukiwać niepotrzebnych różnic.

Wyroby medycznie niemal od zawsze były traktowane u nas po macoszemu. W przypadku istotnych zmian w prawie, skupiamy się zwykle na lekach, często zapominających o skutkach takich zmian dla rynku wyrobów medycznych. Tymczasem rynek ten jest bardzo istotny.

Sytuację prawną wyrobów medycznych możemy przeanalizować na kilku prostych przykładach. W 2010 roku uchwalona została ustawa o wyrobach medycznych. Może nie jedną z najistotniejszych, ale na pewno najbardziej utrudniającą działanie zmianą, była reforma systemu zgłoszeniowego. Na skutek nieprzemyślanych i błędnie sformułowanych przepisów, niejedna firma musiała zmienić system dystrybucji w Polsce w celu uniknięcia paraliżu zakupowego. Przypomnijmy, że ustawa nakłada obowiązki notyfikacyjne na każdego sprowadzającego produkty z zagranicy, w tym z Unii Europejskiej, co skutecznie utrudnia prowadzenie dystrybucji bezpośredniej oraz zniechęca szpitale do kupowania sprzętu od zagranicznych dystrybutorów. W efekcie, głównie pod szpitale, konieczne jest ustanawianie lokalnych dystrybutorów. Jednocześnie uwagi do składanych notyfikacji są przesyłane przez Urząd Rejestracji po wielu miesiącach do dokonania powiadomienia. Nierzadko produktu już nie ma na rynku.

Firmy z rynku wyrobów medycznych refundowanych również muszą się zmagać z dodatkowymi problemami. Po pierwsze, wymagania stawiane analizom HTA dla wyrobów medycznych są całkowicie niedopasowane do specyfiki takich produktów. Po drugie, nie wiadomo dlaczego inspekcja farmaceutyczna chce przykładać do wyrobów medycznych inne standardy w zakresie prowadzenia reklamy wyrobów medycznych refundowanych. Niezrozumiałe jest dlaczego dokładnie takie same aktywności prowadzone do tych samych odbiorców w przypadku, gdy odnoszą się do leków są dopuszczalne, a przy wyrobach medycznych próbuje się ich zakazywać. To przecież przepisy dotyczące promocji wyrobów medycznych są znacznie łagodniejsze niż regulacje reklamy leków.

Podobne artykuły

2500x1100

Świadomy pacjent

22 listopada 2024
kiszonki
#WyszłoNaZdrowie

Kiszonki: zdrowie i długowieczność

22 listopada 2024
Grant_V_edycja
22 listopada 2024

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także

27.11.2012 WARSZAWA , PROFESOR WIESLAW JEDRZEJCZAK W NOWYM ODDZIALE TRANSPLANTACJI SZPIKU W SZPITALU PRZY BANACHA .FOT. ADAM STEPIEN / AGENCJA GAZETA
Prof. Wiesław W. Jędrzejczak

Klikam i klikam

10 września 2024
Msolecka
Felieton Małgorzata Solecka

Przed nami jesień, a my znów w lesie...

28 sierpnia 2024
Dr n. med. Marek Derkacz
Dr n. med. Marek Derkacz

Metformina lekiem na chorobę Hashimoto i guzki tarczycy?

20 maja 2024
Katarzyna-Czyzewska-nowe2
8 maja 2024
Msolecka
Felieton Małgorzata Solecka

Mądrej głowie dość dwie słowie

19 lutego 2024
27.11.2012 WARSZAWA , PROFESOR WIESLAW JEDRZEJCZAK W NOWYM ODDZIALE TRANSPLANTACJI SZPIKU W SZPITALU PRZY BANACHA .FOT. ADAM STEPIEN / AGENCJA GAZETA

Mocarstwo w ciszy

15 października 2023
Katarzyna-Czyzewska-nowe2
31 sierpnia 2023
Leszek Borkowski
28 sierpnia 2023