Wynagrodzenie minimalne w 2014 roku ma wzrosnąć o 80 złotych do poziomu 1680 złotych miesięcznie. Rada Ministrów musi o tym finalnie zdecydować do 15 września. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że poza nieco większą ilością środków na zakup leków przez część pacjentów, ta informacja ma niewiele wspólnego z ich cenami.
Jednakże trzeba pamiętać, że ceny produktów refundowanych są w dużej mierze uzależnione od wysokości minimalnego wynagrodzenia. Jako jedno z kryteriów kwalifikacji do kategorii odpłatności ustawa refundacyjna wskazuje bowiem miesięczny koszt stosowania przekraczający 5% minimalnego wynagrodzenia.
W przypadku leków, których koszt stosowania w niewielkim stopniu przekracza obecne 5% minimalnego wynagrodzenia, a ich cena nie zmieni się, bądź wręcz zostanie obniżona, koszt miesięcznej kuracji może nie pozwolić na przekroczenie wyższego progu 5%. Tym samym, co do zasady takie leki wydawane obecnie na ryczałt (3,20) zyskałyby odpłatność 30%. Można również w konsekwencji założyć przetasowania w grupach limitowych w sytuacji gdy powyższa reguła znajdzie zastosowanie do części produktów (teoretycznie tańsze), a miesięczny koszt terapii tymi droższymi wciąż będzie przekraczał 5% minimalnego wynagrodzenia. I tak tanie leki mogą się stać się dla pacjentów droższe niż obecnie.
Przy okazji warto przypomnieć, że wskutek nowelizacji ustawy refundacyjnej, w ramach trwających negocjacji związanych z ponownym wydawaniem decyzji dla produktów, którym z końcem roku wygasną pierwsze decyzje, można ustalić cenę nie wyższą niż obowiązująca w chwili składania wniosku o wydanie ponownej decyzji. Sam wniosek o kolejną decyzję nie daje więc miejsca na podwyższenie ceny dla przekroczenia wyższego progu 5% minimalnego wynagrodzenia.
Na tym tle pojawia się również kwestia czy przepis przejściowy gwarantujący lekom znajdującym się na ryczałcie przed wejściem w życie ustawy refundacyjnej utrzymanie takiego statusu również pod jej rządami, miał charakter jednorazowy, tj. czy produkty te miały być zakwalifikowane do tej odpłatności tylko przy wydawaniu pierwszych decyzji, czy status ten będzie utrzymywany dalej. Temat ten jest aktualny zwłaszcza w ramach wspomnianego procesu odnawiania decyzji refundacyjnych. Ceny części leków, bez ponownego zastosowania wskazanej reguły, mogą być wydawane bowiem przy wyższym poziomie współpłacenia pacjentów.