Inspekcja Farmaceutyczna ocenia programy lojalnościowe jako zabronioną reklamę aptek i ich działalności.
Zofia Ulz, główny inspektor farmaceutyczny, w związku z pogłoskami, jakoby programy lojalnościowe nie stanowiły reklamy aptek i ich działalności, informuje, że programy lojalnościowe stanowią zabronioną reklamę aptek. Służą pozyskaniu grupy lojalnych klientów, przyciągnięciu nowych i zatrzymaniu dotychczasowych. Podstawą realizacji celów programów lojalnościowych jest wywołanie po stronie klienta stanu emocjonalnego zaangażowania. Może to nastąpić poprzez zaoferowanie mu takiego towaru czy też usługi, która sprawi, że pacjent poczuje korzyści o charakterze emocjonalnym i ekonomicznym. Kształtowanie przez programy lojalnościowe swego rodzaju więzi pomiędzy klientem a przedsiębiorcą prowadzi w rezultacie do wzrostu sprzedaży oferowanych towarów lub usług, często osłabiając pozycję konkurencji, jak również zapewniając bezpłatną reklamę.
Przypomina także, że stanowisko to zostało potwierdzone bogatym orzecznictwem sądów. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 10 grudnia 2012 r. stwierdził, że reklamą apteki jest każdego rodzaju informacja, której celem jest zachęta do nabycia oferowanych przez aptekę towarów lub skorzystania z określonych usług. Reklama może przyjmować różne formy, w szczególności: haseł, sloganów, spotów TV, ulotek, billboardów, folderów czy gazetek.
Źródło: gif.gov.pl
Czytaj także: Co dalej z Cancer Planem?