Nawet na rok Główny Inspektor Sanitarny będzie mógł zakazać reklamy suplementu diety, a producenta obciążyć karą finansową - ustaliła "Rzeczpospolita".
Jakiś czas temu wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda zapowiedał duże zmiany dla producentów suplementów:
- Wprowadzenie opłat za powiadomienie o wprowadzenie do obrotu suplementu diety oraz za zmiany tych powiadomień do GIS
- Regulacja reklam: wyeliminowanie z reklam wizerunku lekarza, absolutny zakaz reklamy suplementów diety podczas programów dla dzieci
- Wprowadzenie oznaczeń na opakowaniach (niebieski pasek), by odróżnić suplementy od produktów leczniczych
- Ograniczenie tzw. nazw parasolowych imitujących leki
- Konieczność badania suplementów diety przed wprowadzeniem ich do aptek.
Łanda podkreślił, że resort zdrowia dostrzega problem, ale przypomniał, że Polska jest członkiem UE i w wielu aspektach obowiązują nas nadrzędne przepisy. Dodał, że resort nie chce ograniczać reklamy, ale wyeliminować z nich fałszywe treści. - Chcemy ograniczyć asortyment suplementów diety w aptekach. Chcemy, by suplementy były łatwo odróżnialne od produktów leczniczych – będziemy postulować wprowadzenie niebieskiego paska na wszystkich suplementach – zapowiedział wiceminister.
Jak powiedziała nam Teresa Brykczyńska, rzecznik prasowy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w 2016 r. skargi na reklamy wyrobów medycznych, które wpłynęły do KRRiT dotyczyły w głównej mierze środków na potencję oraz ich emisji przy audycjach dla dzieci.
Skargi na reklamy wyrobów medycznych, które wpłynęły do KRRiT w latach 2014-2015.
Skargi dotyczyły następujących wyrobów medycznych:
Środki na potencję (Braveran, Stymen, Permen King, Prostalong)
W tym:
- skargi dotyczące emitowania tego typu reklam przy audycjach dla dzieci (np. w programie TVP ABC) – 22 skargi
- skargi zawierające ogólne zarzuty związane z nasileniem emisji takich reklam u wszystkich nadawców – 10 skarg
Inne wyroby medyczne
- Polocard – zarzut wywoływania złych emocji związanych z utratą bliskiej osoby – 2 skargi
- Feminost – naruszenie dobrych obyczajów (w promocji dołączono kulki do ćwiczeń mięśni Kegla)
– 2 skargi
- Sesja (środek na koncentrację) – zarzut zachęcania do sięgania po parafarmaceutyki zamiast przygotowywania się do egzaminów – 1 skarga
- VicksSymptoMed – zarzut dyskryminacji mężczyzn (slogan – „mama nie bierze zwolnienia”), w rzeczywistości emitowany był także inny spot w kontekście mężczyzn-ojców – 1 skarga
- Apetizer – zarzut sugerowania rodzicom, że podawanie suplementów diety rozwiąże problemy zdrowotne ich dzieci – 1 skarga
- Therm Line Fast (na odchudzanie) – sugerowanie, że można skutecznie i szybko schudnąć, co wyklucza zdrowe chudnięcie – 1 skarga
- 4 skargi (od jednej osoby) dotyczące wykorzystania wizerunku lekarza w reklamie wyrobów medycznych.