- W Polsce kolejny rok z rzędu branża farmaceutyczna jest jedną z lepiej opłacanych. Trwający już od kilku lat stały rozwój tego obszaru powoduje rosnące zapotrzebowanie na fachowców z doświadczeniem oraz wykształceniem medycznym. Firmy są zmuszone rywalizować między sobą o ekspertów, co powoduje wzrost wynagrodzeń. W tym roku o 10-20% w stosunku do roku poprzedniego wzrosną wynagrodzenia pracowników z działów medycznych, R&D, marketingu oraz sprzedaży, a także e-commerce w branży farmaceutycznej – mówi Dorota Jankowska, Team Leader Life Sciences w HRK S.A.
Wynagrodzenia na przykładowych stanowiskach w branży farmaceutycznej (kwota brutto) |
|
Medical Director |
28 000 - 50 000 |
Medical Advisor |
14 000 – 20 000 |
Medical Science Liaison |
12 000 – 18 000 |
Sales Director |
25 000 – 40 000 |
District Manager |
12 000 – 16 000 |
Key Account Manager |
10 000 – 15 000 |
Medical Representative |
5 000 – 8 000 |
Marketing Manager |
18 000 – 28 000 |
Product Manager |
15 000 – 22 000 |
Brand Manager OTC |
12 000 – 18 000 |
Pharmaceutical Representative |
5 000 – 7 000 |
Pharmacovigilance Specialist |
7 000 – 10 000 |
Market Access Specialist |
6 000 – 12 000 |
Regulatory Affairs Specialist |
6 000 – 11 000 |
R&D Manager |
|
Firmy farmaceutyczne najczęściej poszukują fachowców z wykształceniem medycznym lub okołomedycznym (np. farmacja, biotechnologia lub pokrewne). Jednak, jak wskazuje Dorota Jankowska, dynamiczny rozwój tej branży wymusił elastyczność w tym zakresie i coraz częściej zdarza się firmom zatrudniać osoby z wykształceniem pokrewnym, które posiadają inne, kluczowe kompetencje. Ekspertka HRK S.A. dodaje, że istotnym aspektem przy doborze kandydatów jest jego osobowość oraz wysoka motywacja do podjęcia pracy. Inne ważne cechy to m.in. umiejętność pracy w zespole oraz pozytywne nastawienie do pracy.
- Firmy farmaceutyczne mimo dużej świadomości tego, że Internet stał się głównym źródłem informacji są nieco w tyle jeśli chodzi o wykorzystanie cyfrowych rozwiązań. Dlatego w ostatnim okresie widać wyraźny wzrost zainteresowania fachowcami w obszarze rozwiązań digitalowych. Poszukiwane są osoby, które posiadają już doświadczenie w tym obszarze i dobrze rozumieją potrzeby konsumenta. Główni odbiorcy jakimi są tutaj: konsument, pacjent oraz lekarz, oczekują od branży przygotowania i dopasowania do ich potrzeb cyfrowych aktywności, jakimi będzie przede wszystkim komunikacja online między nimi. W związku z tym, że pozostałe branże dużo wcześniej wdrożyły już takie rozwiązania firmy farmaceutyczne skłonne są sięgać po osoby, które wdrażały już z powodzeniem takie rozwiązania w innych branżach – mówi Dorota Jankowska, Team Leader Life Sciences w HRK S.A.
Źródło: HRK S.A