Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Prokurator generalny przedstawił stanowisko w sprawie zakazu reklamy aptek. Aptekarze odpowiadają

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 22 lutego 2016 08:54

Prokurator generalny przedstawił stanowisko w sprawie zakazu reklamy aptek. Aptekarze odpowiadają - Obrazek nagłówka
Fot . Robert Robaszewski / Agencja Gazeta
Zdaniem Naczelnej Izby Aptekarskiej opinia prokuratora generalnego jest…

… nietrafna, powierzchowna i nie uwzględnia skomplikowanego kontekstu faktycznego i prawnego zagadnienia, a przede wszystkim pomija fakty, które uzasadniały wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy aptek.

Naczelna Izba Aptekarska wskazuje m.in. na to, że Naczelny Sąd Administracyjny wielokrotnie podkreślał, że przepisy ustawy – Prawo farmaceutyczne, zakazujące reklamy aptek są przepisami, które ograniczają swobodę działalności gospodarczej w dopuszczalnej przez Konstytucję RP formie i zakresie.

W pojęciu ważnego interesu publicznego, o którym mowa w art. 22 Konstytucji RP mieści się - według Sądu - niewątpliwie ochrona zdrowia ludzkiego.  Ta zaś może doznać uszczerbku nie tylko wskutek braku dostatecznego dostępu do leków, ale również wtedy, gdy dostęp do leków jest zbyt łatwy, prowadzący w rezultacie do ich nadużywania.

Aptekarze podkreślają, że w odróżnieniu od prokuratora generalnego, Naczelny Sąd Administracyjny nie ma żadnych wątpliwości co do zgodności zakazu reklamy aptek z Konstytucją RP a tym samym nie widział podstaw do zwracania się z zapytaniem do Trybunału Konstytucyjnego.

Przyjmując stanowisko pana Andrzeja Seremeta, zakładające nadrzędność zbyt szeroko rozumianej „wolności gospodarczej” nad ochroną zdrowia polskich pacjentów, pada pytanie, czy za niezgodny z Konstytucją należałoby uznać również zakaz reklamy podmiotów leczniczych i usług wykonywanych przez przedstawicieli innych zawodów zaufania publicznego - pyta NIA.

Nie podzielając stanowiska prokuratora generalnego, Naczelna Izba Aptekarska nie ma wątpliwości, że wprowadzony zakaz reklamy był niezbędny dla ograniczenia ilości leków spożywanych przez polskich pacjentów. Zdaniem Naczelnej Izby Aptekarskiej wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy aptek było również niezbędne z uwagi na obowiązujące przepisy unijne, w tym dotyczące dozwolonej prawem reklamy leków. Obowiązujący do 2012r. ograniczony zakaz reklamy działalności aptek nie osiągnął zamierzonych rezultatów, a dodatkowo służył do omijania ograniczeń w reklamie produktów leczniczych wynikających z dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi.

Naczelna Rada Aptekarska wielokrotnie podkreślała, że zawarty w art. 94a ust. 1 ustawy - Prawo farmaceutyczne zakaz reklamowania aptek (punktów aptecznych) oraz ich działalności stanowi najważniejszą podstawę i gwarancję prawidłowego funkcjonowania aptek, jako placówek ochrony zdrowia publicznego, oraz aptekarzy, jako przedstawicieli medycznego zawodu zaufania publicznego.

Przypomnijmy:

W związku z toczącym się postępowaniem przed Trybunałem Konstytucyjnym związanym ze skargą konstytucyjną przedsiębiorcy prowadzącego aptekę, prokurator generalny przedstawił stanowisko w sprawie zakazu reklamy aptek. Uznał, że taka regulacja narusza wolność działalności gospodarczej. Odniósł się do art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r.- Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2008r. Nr 45, poz. 271 ze zm.) i uznał, że jest niezgodny z art. 20 i art. 22 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP iż art. 54 ust. 1 w zw. z art. 31ust. 3 Konstytucji RP.

"Przyjmujemy stanowisko Prokuratora Generalnego z pełną akceptacją" - informuje BCC.

Ta opinia może mieć kluczowe znaczenie dla dalszego funkcjonowania rynku aptecznego w Polsce. Jest niezwykle istotna dla wszystkich podmiotów obecnych na polskim rynku aptek.  Potwierdza zasadność działań BCC w tym zakresie. Zwracaliśmy się niestety bezskutecznie do Prezydenta Bronisława Komorowskiego oraz Rzecznika Praw Obywatelskich z prośbą o skierowanie tej regulacji do Trybunału Konstytucyjnego.

Od momentu wejścia w życie 1 stycznia 2012 r. ustawy refundacyjnej obowiązuje zakaz reklamy aptek wynikający z art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne. Naszym zdaniem każdy zakaz reklamy, bez względu na zakres działalności, ogranicza swobodę przedsiębiorczości. Uderza finansowo także w rynek reklamy i mediów. Niekorzystnie wpływa na rynek pracy. Ogranicza dostęp obywateli do informacji handlowej. Odstrasza od wchodzenia na polski rynek nowe podmioty zagraniczne. Taki zakaz nie znajduje żadnego merytorycznego uzasadnienia gospodarczego i może pozostawać w sprzeczności z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Zaprezentowane przez Prokuratora Generalnego stanowisko stwarza możliwość podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmian w ustawie Prawo farmaceutyczne w kierunku doprecyzowania przepisów dotyczących reklamy aptek i leków.

Źródło BCC

Źródło NIA/BCC

 

 

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także