Reklama syropu Herbapect narusza Kodeks Etyki Reklamy. Dlaczego?
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę telewizyjną syropu firmy Herbapect Aflofarm Farmacja Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Pabianicach.
Zdaniem osoby skarżącej reklama wprowadza odbiorcę w błąd, szczególnie zapis, że Herbapect jest syropem nr 1 na kaszel suchy i mokry.
"Na końcu reklamy leku Herbapect pojawia się plansza mówiąca, że preparat jest <<Nr 1 na kaszel suchy i mokry>>. Z kolei mniejszym drukiem u dołu ekranu pojawia się przypis mówiący <<Nr 1 na kaszel suchy i mokry wśród produktów o takim samym składzie ilościowym i jakościowym>>. Taka konstrukcja reklamy wykorzystuje niewiedzę konsumentów i wprowadza ich w błąd. Otóż na polskim rynku nie ma innych produktów leczniczych o takim składzie jakościowym i ilościowym co Herbapect. Tym samym ogłaszanie, że syrop ten jest <<Numerem 1>> jest bezzasadne, bowiem przy przyjętych kryteriach nie istnieje dla niego konkurencja. Producent syropu Herbapect nie ma zatem prawa posługiwać się takim sposobem "wywyższania" swojego produktu. Przeciętny konsument nie ma wiedzy na temat składu ilościowego i jakościowego innych produktów tego typu. Wykreowanie i podkreślenie cechy produktu, która wykorzystuje brak wiedzy konsumenta i wprowadza go tym sposobem w błąd, jest nieetyczne>> - napisała osoba skarżąca.
Producent leku firma Aflofarm Farmacja Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Pabianicach nie zgodził się z zarzutami, jego zdaniem leki nie wprowadza odbiorców w błąd.
„Odpowiadając na zawarte w piśmie z dnia 23.02.2015 roku zarzuty uznania reklamy produktu Herbapect syrop za sprzeczną z art. 8 i art. 10 Kodeksu Etyki Reklamy wskazuję, że reklama ta w jakikolwiek sposób nie nadużywa zaufania odbiorców, nie wykorzystuje ich braku doświadczenia lub wiedzy ani nie wprowadza w błąd.
Przede wszystkim należy podkreślić, że w reklamie podana jest informacja jak i stosowny przypis dot. produktów o określonym składzie, ale również działaniu (syropów do stosowania w kaszlu suchym jak i mokrym). Mając na uwadze powyższe informujemy, że podana informacja jest zgodna z prawdą i odnosi się do pozycji rynkowej produktu. Produkt leczniczy Herbapect w istocie jest bowiem syropem nr 1 (na podstawie danych IMS) wśród produktów o analogicznym składzie i przeznaczeniu.
Wobec powyższego wnoszę o oddalenie skargi jako bezzasadnej" - napisał producent.
Jednak zdaniem Rady Reklamy doszło w reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy. "Zespół Orzekający stwierdził, że prezentowana w reklamie informacja <<syropy są tylko na kaszel suchy albo tylko na mokry, wyjątkiem jest Herbapect>> przy jednoczesnym komunikowaniu ww. hasła może wprowadzać konsumentów w błąd do właściwości reklamowanego produktu. Zdaniem Zespołu Orzekającego przedmiotowa reklama komunikując niespójne informacje może nadużywać zaufania odbiorców wykorzystując ich brak doświadczenia lub wiedzy, co jest niezgodne z art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy" - wynika z decyzji Rady Reklamy.
Źródło: Rada Reklamy