W odpowiedzi na pandemię na poziomie ogólnopolskim oraz lokalnym wprowadzono szereg restrykcji obejmujących ograniczenie życia społecznego i gospodarczego – wszystko w celu zmniejszenia liczby kontaktów międzyludzkich i transmisji wirusa. Zamknięte zostały m.in.: szkoły, restauracje, fabryki, sklepy, organizacje kulturalne i zakłady usługowe, a kontakt z placówkami medycznymi stał się utrudniony. W efekcie zmierzyliśmy się jednak z olbrzymim kryzysem ekonomicznym, znacznymi zakłóceniami w życiu społecznym i problemami związanymi z dostępem do opieki medycznej. Comarch Healthcare sporządził raport o skutkach, prognozach i sposobach radzenia sobie z nową, pandemiczną sytuacją.
Wkroczenie technologii w każdy aspekt życia publicznego i prywatnego
Lockdown związany z zagrożeniem epidemicznym zrewolucjonizował świadomość społeczeństwa. Głównym remedium na ograniczenia stały się nowe technologie. Internet umożliwił wielu osobom przejście na pracę zdalną, kontakt z bliskimi czy zakupy, a środki masowego przekazu zapewniły ciągłość komunikacji i nieustanny dostęp do aktualnych informacji. O ile pierwszy aspekt pozwolił uniknąć całkowitego zamrożenia życia ekonomicznego i społecznego, to nieprzerwany napływ newsów na temat sytuacji epidemiologicznej (często sprzecznych teorii) spowodował szybki przesyt, rozwój teorii spiskowych, a u niektórych osób wywołał silny niepokój i stany lękowe. Efekty lockdownu były widoczne w każdej części naszego życia – serwisy streamingowe cieszyły się rekordową popularnością, a instytucje publiczne – spoglądające dotąd niechętnie na nowinki technologiczne – uruchomiły szereg procedur dostępnych online.
Nowa codzienność – punkt zwrotny dla e-zdrowia i telemedycyny
Zmiany wtargnęły także w świat opieki zdrowotnej. Przed pandemią koronawirusa SARS-COV-2, telemedycyna i e-zdrowie były uważane za atrakcyjne nowinki technologiczne, wdrażane głównie przez podmioty komercyjne. W wyniku pandemii niemal wszyscy pacjenci i świadczeniodawcy zostali zmuszeni do korzystania z tego typu rozwiązań – przede wszystkim w celu przeprowadzenia konsultacji medycznych. Pozostając nieco pod przymusem, wielu sceptyków odkryło, że technologia rzeczywiście może usprawnić opiekę medyczną i po chwili nauki – wcale nie jest taka trudna w obsłudze. W efekcie w rekordowo szybkim tempie wzrosło wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych, takich jak teleporady i wideokonsultacje. Ponadto e-dokumentacja medyczna i e-recepty pozwoliły na zapewnienie ciągłości leczenia i ułatwiły diagnostykę. Zmiany sprawiły, że w trosce o najbardziej narażoną na zachorowanie grupę społeczną – seniorów, wiele gmin w Polsce zaczęło rozważać także wprowadzenie programów telemonitoringu i zdalnej opieki.
Analiza dzisiaj i prognoza jutra – raport Comarch Healthcare
To nie wszystkie zmiany, jakie obserwujemy w ostatnim czasie na każdej płaszczyźnie funkcjonowania społecznego. Kolejne czekają nas także w przyszłości.
Przeczytaj darmowy White Paper „Opieka zdrowotna w trakcie i po pandemii”, w którym rozwinięte zostały jeszcze takie zagadnienia, jak:
- przyczyny naszego braku gotowości na nowego koronawirusa,
- charakterystyka SARS-COV-2 i geneza jego wysokiej zakaźności,
- długofalowe, medyczne i społeczne skutki COVID-19,
- miejsce nowych technologii w trwającej rewolucji branży medycznej,
- potrzeba systemowych rozważań w celu lepszego zarządzania kryzysem w przyszłości.