Do konsultacji przekazano Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej.
W wyniku przyjęcia ustawy o Funduszu Medycznym wprowadzone zostało, począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., pozalimitowe finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej przez Narodowy Fundusz Zdrowia, w odniesieniu do wszystkich świadczeń udzielanych świadczeniobiorcom do ukończenia 18. roku życia.
W celu umożliwienia Narodowemu Funduszowi Zdrowia pozalimitowego finansowania tych świadczeń zostały one wyłączone z finansowania w formie ryczałtu systemu zabezpieczenia.
W konsekwencji powyższego nastąpiło wyodrębnienie do finansowania poza ryczałtem systemu zabezpieczenia całych profili świadczeń dedykowanych wyłącznie dzieciom, podczas gdy dotychczasowe mechanizmy zawarte w nowelizowanym rozporządzeniu zakładały możliwość wyłączania z tego ryczałtu co najwyżej pojedynczych świadczeń (produktów rozliczeniowych).
W celu umożliwienia Narodowemu Funduszowi Zdrowia pozalimitowego finansowania tych świadczeń zostały one wyłączone z finansowania w formie ryczałtu systemu zabezpieczenia.
W konsekwencji powyższego nastąpiło wyodrębnienie do finansowania poza ryczałtem systemu zabezpieczenia całych profili świadczeń dedykowanych wyłącznie dzieciom, podczas gdy dotychczasowe mechanizmy zawarte w nowelizowanym rozporządzeniu zakładały możliwość wyłączania z tego ryczałtu co najwyżej pojedynczych świadczeń (produktów rozliczeniowych).
W sytuacji powstałej po dniu 31 grudnia 2020 r. zastosowanie odpowiednich wzorów zawartych w nowelizowanym rozporządzeniu skutkowało wyliczeniem dla niektórych szpitali pediatrycznych ujemnych wartości ryczałtu systemu zabezpieczenia.
Zmiany dostosowują metodologię wyliczania wartości ryczałtu systemu zabezpieczenia do omówionych wyżej zmian w zakresie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej dla świadczeniobiorców do ukończenia 18 roku życia.
Ze względu na potrzebę pilnego wprowadzenia proponowanych zmian metodologii kalkulacji ryczałtu systemu zabezpieczenia przewiduje się wejście w życie przedmiotowej regulacji z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2021 r. Nadanie projektowanej nowelizacji mocy obowiązującej od dnia 1 stycznia 2021 r. uzasadnione jest tym, że powinna ona mieć zastosowanie do wyliczenia wartości ryczałtu systemu zabezpieczenia za cały okres przypadający od tej daty.
Zmiany dostosowują metodologię wyliczania wartości ryczałtu systemu zabezpieczenia do omówionych wyżej zmian w zakresie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej dla świadczeniobiorców do ukończenia 18 roku życia.
Ze względu na potrzebę pilnego wprowadzenia proponowanych zmian metodologii kalkulacji ryczałtu systemu zabezpieczenia przewiduje się wejście w życie przedmiotowej regulacji z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2021 r. Nadanie projektowanej nowelizacji mocy obowiązującej od dnia 1 stycznia 2021 r. uzasadnione jest tym, że powinna ona mieć zastosowanie do wyliczenia wartości ryczałtu systemu zabezpieczenia za cały okres przypadający od tej daty.
Projekt: TU
Źródło: RCL