W ostatnich miesiącach przekonaliśmy się, że praca zdalna może być skuteczna. Dostrzegliśmy także zalety modelu hybrydowego i współpracy na odległość. Kryzys 2020 r. znacznie przyspieszył powszechną akceptację konsultacji na odległość - zarówno dla pacjentów, jak i pracowników służby zdrowia. Ta błyskawiczna lekcja umiejętności cyfrowych była wyzwaniem i dla medyków, i pacjentów. Co zrobić, aby obie strony miały zaufanie i chciały korzystać z cyfrowych rozwiązań?
Nie muszę, ale chcę
Chociaż konsultacje na odległość zostały wymuszone dzięki wysiłkom mającym na celu zminimalizowanie kontaktu fizycznego, to jednak zadziałało dobrze. Wiemy, że w wielu scenariuszach pacjenci lepiej reagują na leczenie w swoim środowisku domowym niż w szpitalach. Nie można przecenić krytycznego wkładu rodziny i przyjaciół w pomaganie pacjentom w radzeniu sobie z chorobą i jest niezwykle istotne, aby został on włączony do naszego sposobu myślenia. Dzięki technologii zapewniającej więcej wirtualnych konsultacji, łatwiej jest dostrzec, w jaki sposób możemy zbliżyć rodzinę i opiekunów do serca opieki nad pacjentem.
Dom - Praca - Nowe technologie
Główną cechą reakcji na pandemię było przeniesienie pracowników biurowych do pracy w domu, na ile to możliwe, i dotyczy to również sektora opieki zdrowotnej, gdzie wiele zespołów zostało szybko przeniesionych w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Podobnie jak w wielu innych sektorach, oczekujemy, że w przyszłości będziemy mieli do czynienia z hybrydowym środowiskiem pracy, w którym biura są wykorzystywane do wspólnych, osobistych zadań, ale mieszają się ze znacznie częstszą pracą w domu.
Dobre rozwiązanie dla ochrony zdrowia
Jednym z wiodących rozwiązań na światowym rynku, jest Cisco Webex, który działa w chmurze i pozwala na płynne posługiwanie się danymi, obrazem oraz połączeniami głosowymi. W darmowej wersji rozwiązania dostępnej na cart.webex.com można organizować spotkania do 100 osób. Z kolei w wersji płatnej, można zorganizować konferencję nawet na 3000 osób, jednocześnie przekazując uczestnikom materiały i prezentacje np. z Outlooka czy PowerPointa, oraz dane i raporty poprzez Google Cloud, czy Salesforce.
Rozwiązanie jest zbudowane z modułów aplikacyjnych, które obejmują praktycznie wszystko co wiąże się z komunikacją, przekazywaniem danych czy współpracą w czasie rzeczywistym poprzez rozwiązania do pracy zespołowej.
Podstawowym modułem jest Webex Meetings. Umożliwia ono dzielenie się zawartością ekranu, nagrywanie spotkań w jakości HD obrazu. W ten sposób można organizować wideospotkania i konferencje.
Webinary to z kolei domena Webex Events. Może w nich brać udział do 3000 uczestników. Narzędzie to wyposażone jest w takie funkcjonalności jak ankiety, Q&A czy chat tekstowy. Możliwa jest też obsługa tablic interaktywnych (whiteboardów), dzielenie się treściami i ekranami.
Webex Training to rozwiązanie do e-learningu. Obsługuje whiteboardy, można przesyłać prezentacje, sprawdzać ekrany użytkowników, możliwe jest też nagrywanie sesji, a nawet po zainstalowaniu moduły e-commerce, a także pobieranie opłat za szkolenia.
WebexTeams pozwala na zarządzanie projektami w zespole, umożliwiając m.in. planowanie, organizowanie zdalnych spotkań z użyciem chatu, dzielenie się plikami i danymi. Z kolei Webex Calling to wirtualna centralka telefoniczna, która działa w chmurze. Wsparcie zdalne całego systemu Webex zapewnia moduł Webex Support.
Tymczasem w ochronie zdrowia mamy do czynienia z istotnymi wyzwaniami dla lekarzy i pracowników sektora opieki zdrowotnej, czego nawet pandemia COVID-19 nie zmieniła. Są to:
- konieczność terapii pacjentów u lekarzy specjalistów, znajdujących się w różnych lokalizacjach, zwykle daleko od siebie
- problemy z szybkim ustaleniem terapii i wdrożeniem jej u pacjenta: fakt, ze pacjent korzysta z lekarzy specjalistów znajdujących się w różnych lokalizacjach oznacza, że w razie konieczności wdrożenia u niego kompleksowej terapii, nastąpi opóźnienie, ponieważ lekarze będą musieli się ze sobą porozumieć
- korzystanie przez pacjenta z różnych klinik oznacza także różne standardy opieki lekarskiej - tymczasem standard opieki powinien być, w przypadku leczenia tej samej osoby, jednolity
- szkolenia dla lekarzy i pielęgniarek zajmują czas, przy czym nie chodzi tu o sam proces szkoleniowy, ale o konieczność dojazdu do miejsca szkolenia i powrotu z niego
- spadek produktywności: papierologia, przenoszenie dokumentów z jednej lokalizacji w drugą, akcyjny system zarządzania przy wąskim gardle, jakim są osobiste kontakty lekarzy, którzy zwykle nie mają na nie czasu.
Jak posługując się Cisco Webex, można znieść te ograniczenia, albo je znacząco zmniejszyć? Otóż pierwszym udogodnieniem jest zniesienie dystansu. W efekcie możemy pozyskiwać opinie specjalistów bez konieczności ich fizycznej obecności, dostarczać im w czasie rzeczywistym dane medyczne z różnych urządzeń, angażować ich jako konsultantów bez potrzeby ich fizycznej obecności, tworzyć zespoły wirtualne, których członkowie pracują zdalnie. To samo dotyczy niezbędnych zebrań i "operatywek" nawet na poszczególnych oddziałach - przy zastosowaniu tego systemu praktycznie każdy lekarz i pracownik służby zdrowia, który nie śpi po dyżurze może być dostępny. Możliwe jest też tworzenie płynnych grup konsultujących poszczególne przypadki, korzystających przy tym z tych samych danych w czasie rzeczywistym.
Następnym ułatwieniem jest możliwość prowadzenia zdalnych szkoleń zarówno dla lekarzy jak i dla personelu medycznego - nie trzeba już wysyłać wszystkich osób uczestniczących w szkoleniu w podróż, można je zorganizować w jednej sali ze sprzętem do obsługi środowiska Webex (a wystarczy każdy sprzęt IT i wideokonferencyjny dobrej jakości). Można też spotykać się w małych grupach, pracujących w ramach jednego oddziału czy jednej specjalności w tym samym szpitalu. Mogą to być szkolenia, konsultacje przypadków czy po prostu zwykłe webinaria, zastępujące seminaria. Można używać przy tym prezentacji, chatów w trakcie spotkania, możliwa jest wymiana danych a nawet wideo. Co ciekawe, można prowadzić zdalną konsultację "przy łóżku" pacjenta, który znajduje się w zupełnie innej lokalizacji niż specjaliści konsultujący, nie trzeba w tym celu podróżować. Możliwe jest też stworzenie "wirtualnej sieci telekomunikacyjnej" w ramach jednego oddziału czy kliniki. Warto pamiętać, że wszystkie te prace odbywają się w środowisku o wysokim stopniu bezpieczeństwa i zapewniona jest cały czas poufność danych. Warto zaznaczyć, że Cisco Webex miał w październiku ub. r. 600 mln użytkowników, czyli 2 razy więcej niż w marcu, na początku pandemii, i liczba ta stale rośnie. Takie obecnie parametry działania ma nr 1 na rynku tego typu rozwiązań.
Zdrowie wymaga bezpieczeństwa danych
Dane w ochronie zdrowia to dane wrażliwe, które potrzebują systemu zapewniającego kompleksowe zabezpieczenia. Cisco Webex szyfruje dane "na całej trasie" - od jednego urządzenia po kolejne. Wszystko odbywa się w środowisku o wysokim stopniu bezpieczeństwa, w którym cały czas zapewniona jest w sposób płynny poufność multimediów w postaci danych, grafiki i obrazu.
Wyzwania 2021
Poprawa umiejętności cyfrowych - to wyzwanie z pewnością nie jest jedyne w swoim rodzaju dla sektora opieki zdrowotnej. We wszystkich społeczeństwach potrzebujemy wyższego poziomu umiejętności informatycznych, aby wszyscy mogli mieć zaufanie do korzystania z technologii, z których korzystają. Najlepiej byłoby, gdybyśmy znaleźli się w miejscu, gdzie rozwiązania cyfrowe nie są dla nikogo wymuszeniem przymusem, ale są wykorzystywane, ponieważ ludzie uważają je za prostsze, lepsze i skuteczniejsze. Dlatego priorytetem powinno być stworzenie kultury uczenia się i zapewnienie ludziom komfortu i pewności siebie w korzystaniu z nowych technologii wymaga prawdziwej koncentracji.
Ponadprzeciętna współpraca w ramach zespołów i prawdziwie partnerskie podejście. Widzieliśmy tego wspaniałe przykłady podczas pandemii i musimy pielęgnować te umiejętności. Najlepsze praktyki mogą być dzielone między sektorami i między organizacjami. Żadne z wielu wyzwań, przed którymi stoi obecnie świat, nie zostanie rozwiązane w izolacji. Partnerstwo będzie podstawową zdolnością każdej organizacji.