Fundacja Amgen wsparła europejskich nauczycieli przedmiotów przyrodniczych kwotą 2 mln euro. Celem programu Amgen Teach jest podnoszenie poziomu nauczania tych przedmiotów, co w długiej perspektywie ma przełożyć się na większe zainteresowanie uczniów karierą naukową.
Trzyletni program Amgen Teach, realizowany we współpracy z organizacją European Schoolnet, dotyczy szkół średnich i obejmuje 10 krajów: Austrię, Belgię, Czechy, Francję, Hiszpanię, Irlandię, Niemcy, Turcję, Włochy i Polskę.
Zamiast suchej prezentacji faktów i nauki na pamięć program promuje: otwartą debatę, dociekliwość w zadawaniu pytań, samodzielne zgłębianie problemów i poszukiwanie rozwiązań, umiejętność logicznego uzasadniania swoich wniosków oraz poprawnego przeprowadzania doświadczeń.
- Pomimo zwiększonego zapotrzebowania na wykwalifikowanych pracowników, wykształconych w zakresie różnych dziedzin nauk przyrodniczych, wciąż zbyt niewielu uczniów skłania się do zainteresowania naukami przyrodniczymi na etapie planowania kariery zawodowej. Co więcej, w związku z trudnościami spowodowanymi kryzysem ekonomicznym, wielu nauczycieli nie ma dostępu do wartościowych szkoleń i materiałów edukacyjnych, co przekłada się na jakość prowadzonych zajęć, a w rezultacie na brak zainteresowania młodych ludzi nauką - wyjaśnia Chris Van Den Broucke, wiceprezes Amgen.
Po zakończonym z sukcesem dwuletnim programie pilotażowym, który został przeprowadzony w czterech krajach i objął ponad 500 nauczycieli, aż 89 proc. uczestników pozytywnie oceniło jakość szkoleń, projekt zyskał zaś dofinansowanie w wysokości 2 mln euro.
Spośród polskich pedagogów, liczba zwolenników otwartych metod nauczania, opartych na pobudzaniu aktywności uczniów, wzrosła z 9 proc. do 61 proc.
W ramach projektu nauczyciele mają możliwość skorzystania z indywidualnych zajęć oraz uczestniczenia w projektach edukacyjnych na odległość. Uzyskują dostęp do nowych metod nauczania i materiałów edukacyjnych, by ich lekcje zyskały bardziej praktyczny wymiar, a dzięki temu wzrosło zainteresowanie i zaangażowanie uczniów. W ramach dzielenia się nowo zdobytym doświadczeniem, uczestnicy programu będą mogli udostępnić swoje najlepsze rezultaty na forum internetowym.
- Poznałam sposoby inspirowania uczniów do stawiania własnych pytań, logicznego rozumowania, organizowania pracy i poszukiwania oryginalnych rozwiązań – mówi uczestnicząca w programie pilotażowym polska nauczycielka Agata Konopińska.
Podnoszenie kompetencji pracowników i rozwój innowacyjności stanowią podstawę strategii EU 2020 oraz Europejskiej Kampanii na rzecz Dostosowania Edukacji do Potrzeb Rynku Pracy. Jest to niezbędne, by zapewnić Europie konkurencyjność i zdolność przyciągania zagranicznych inwestycji.
Szczegółowe informacje o projekcie wraz z podsumowaniem programu pilotażowego są dostępne na stronie internetowej www.amgenteach.eu
Źródło: Amgen