- Projekt wirtualnej sali operacyjnej z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości umożliwia studentom Śląskiego Uniwersytetu Medycznego zapoznanie się z wyposażeniem sali operacyjnej, a także wykonanie zestawu czynności w ramach zaprogramowanych scenariuszy – tłumaczy autor projektu Przemysław Jędrusik, kierownik Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych w SUM i dodaje: – Tu będą się uczyć praktycznych czynności medycznych, ale także odpowiedniej reakcji w kryzysowych sytuacjach. Dostępne do tej pory symulacje z manekinami dostaną wsparcie w postaci ruchu pacjenta, płynnych animacji, większej ilości możliwych interakcji oraz możliwości odwzorowania przypadków do tej pory niedostępnych.
Praca w wirtualnej rzeczywistości znacznie wzmocni wrażenia uczestnika zajęć, który będzie miał poczucie maksymalnej integracji z otaczającym, wykreowanym wirtualnym światem.
Aplikacja posiada kilka scenariuszy, które student/uczestnik ćwiczeń może zrealizować podczas zajęć. Jest to m.in. podpięcie elektrod w odpowiednie miejsca na ciele pacjenta, podanie tlenu, intubacja, sprawdzenie źrenic, osłuch klatki piersiowej wraz z informacją zwrotną w postaci dźwięków (szmerów), na podstawie których oceniany jest stan zdrowia „chorego”.
- Student w trakcie symulacji, zakładając okulary VR, przenosi się do wykreowanej z najwyższą dokładnością oraz dbałością o szczegóły sali operacyjnej, w której ma możliwość poruszania się, a także pełnej interakcji z elementami wyposażenia – wyjaśnia grafik, współautor projektu Łukasz Aniszewski, z Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach.
W samej aplikacji zostały zaprogramowane scenariusze pozwalające uczestnikom wykonanie zestawu podstawowych badań w tym reakcji źrenic na światło. Uczestnik ma możliwość realizacji procedury podłączenia pacjenta do monitora, a następnie odczytu zaprogramowanych w scenariuszu wartości. Po wykonaniu analizy parametrów uczestnik symulacji w wirtualnej rzeczywistości musi odpowiednio zareagować na przykład wykonać niezbędne czynności w przypadku niskiej saturacji w tym założyć maskę tlenową.
Oprócz wizualizacji pacjenta, jako manekina fantomowego, zaprojektowane zostały naturalne ruchy postaci, a także zaawansowana mimika twarzy.
Prowadzący zajęcia będzie miał dodatkowo możliwość wyboru pacjenta, w zależności od potrzeb trwających zajęć (model kobiety, mężczyzny, dziecka).
Aktualnie trwają prace nad wykorzystaniem symulacji w taki sposób, aby umożliwić pracę zespołową nad łóżkiem pacjenta. Jednocześnie wypracowywane są rozwiązania nowych interakcji (np. intubacja), które będą wchodziły w skład kolejnych scenariuszy zajęć.
- Aplikacja została zaprojektowana i wykonana w pełnej kompatybilności z posiadanym wyposażeniem Centrów Symulacji Medycznej w Katowicach oraz w Zabrzu – wyjaśnia Przemysław Jędrusik. - Aktualnie w Centrach Symulacji Medycznej aplikacja w formie demonstracji jest wykorzystywana pilotażowo. W roku akademickim 2021/2022 planujemy wdrożenie większości jej funkcjonalności wraz z uruchomieniem możliwości tworzenia scenariuszy samodzielnie przez prowadzących zajęcia na podstawie bazy pacjentów, różnych przypadków medycznych – dodaje.
Aplikacja finalnie będzie działać na komputerach bez wyposażenia w zestaw VR. Użytkownik będzie operował jedynie klawiaturą i „myszką”. Projekt aktualnie jest dostępny dla wykładowców, ratowników medycznych, a także wszystkich studentów.
Źródło: Śląski Uniwersytet Medyczny