Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Witamina D pomocna w terapii dzieci z ADHD

MedExpress Team

Tomasz Kobosz

Opublikowano 9 sierpnia 2019 11:49

Witamina D pomocna w terapii dzieci z ADHD - Obrazek nagłówka
Fot. Getty Images/iStockphoto

Chińscy naukowcy z Sichuan University oraz ich amerykańscy koledzy z Children's Hospital of Philadelphia przeprowadzili metaanalizę czterech kontrolowanych, randomizowanych badań klinicznych (ang. randomized controlled trials – RCTs) z udziałem 256 dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ang. attention-deficit hyperactivity disorder – ADHD). Badania dotyczyły wpływu podawania witaminy D – w połączeniu z innym lekiem lub bez niego – na symptomy tego schorzenia.

Uczestnikom analizowanych badań podawano metylofenidat i/lub witaminę D (w grupach kontrolnych – placebo). Badania trwały od 6 do 12 tygodni, a zakres stosowanych dawek witaminy D wahał się od 1000 UI/dobę do 50000 IU/tydzień.

Na potrzeby analizy podzielono uczestników na cztery grupy terapeutyczne i odpowiadające im grupy kontrolne:

  1. otrzymujący tylko witaminę D vs. brak leczenia;
  2. leczeni tylko witaminą D vs. placebo;
  3. otrzymujący witaminę D + metylofenidat vs. sam metylofenidat;
  4. leczeni za pomocą witaminy D i metylofenidatu vs. metylofenidat + placebo.

Poziom nasilenia objawów ADHD u badanych dzieci oceniany był za pomocą następujących kwestionariuszy i skal:

  • Conners Parent Rating Scale (CPRS),
  • Conners Parent Questionnaire (CPQ),
  • Conners Teacher Rating Scale, ADHD rating scale-IV (ADHD-RS),
  • Weekly Parent Ratings of Evening and Morning Behavior (WPREMB),
  • Social Skills Rating Scale, Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQP) – w ocenie rodzica,
  • Strengths and Difficulties Questionnaire – w ocenie nauczyciela,
  • Continuous Performance Test,
  • Baecke International Questionnaire,
  • Wisconsin's Card Sorting Test,
  • Wechsler Intelligence Scale for children,
  • Mothers' Objective Method for Subgrouping,
  • Teacher-rated General Behavior.

Okazało się, że suplementacja witaminy D przekładała się na niewielką, ale istotną statystycznie poprawę całkowitych wyników uzyskiwanych w testach oceny nasilenia symptomów ADHD, w tym wyników w zakresie skupienia uwagi, nadpobudliwości i zachowania.

Zwiększył się także odsetek dzieci, u których poziom witaminy D w surowicy osiągnął normę. Nie odnotowano istotnej poprawy innych ocenianych parametrów.

W zakresie bezpieczeństwa wyniki analizy nie wykazały istotnych różnic w częstości i nasileniu zdarzeń niepożądanych pomiędzy dziećmi otrzymującymi witaminą D, a tymi, którym podawano placebo.

W podsumowaniu autorzy napisali, że suplementacja witaminy D, jako uzupełnienie terapii metylofenidatem, może przynosić korzyści pacjentom z ADHD, jednak obecnie dostępne dowody wspierające tę tezę nie są najwyższej jakości.

– Potrzebne jest przeprowadzenie badań, które będą uwzględniać wyjściowe poziomy witaminy D, różne dawki i różne częstotliwości suplementacji tej witaminy D – konkludują naukowcy.

Źródło: https://www.liebertpub.com/doi/full/10.1089/cap.2019.0059

Tematy

witamina D / ADHD

Podobne artykuły

Monosnap iTV Sejm - transmisje - Sejm Rzeczypospol (34)
15 listopada 2024
logo-AOTMiT-1500x1500-piks-biale-tlo-ME
21 października 2024
416055261_675424991464107_3546326460777244798_n
23 kwietnia 2024
ThinkstockPhotos-476968056
16 kwietnia 2024

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także