[caption id="attachment_46539" align="alignnone" width="620"] helikopter - lotnicze pogotowie ratunkowe[/caption]
Funkcjonują już wszystkie bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które powstały przy wsparciu Programu Infrastruktura i Środowisko. W jakich miastach znajdują się bazy?
Standard wyposażenia podniebnych służb ratunkowych klasyfikuje nas wśród ścisłej europejskiej czołówki. Infrastruktura i wyposażenie baz kosztowały ok. 70 mln zł.
Nowe bazy powstały w Łodzi, Suwałkach, Poznaniu, Kielcach, Krakowie, Gdańsku, Zielonej Górze i Wrocławiu. Kompleksowo zmodernizowano obiekty w Sanoku i Białymstoku. Powstała także Stacja Obsługi Technicznej w Szczecinie Goleniowie. Infrastruktura i wyposażenie baz kosztowało ok. 70 mln zł.
Wszystkie obiekty są wyposażone i funkcjonują w oparciu o jednolite standardy. W nowych bazach śmigłowce są umieszczone na specjalnej platformie, z której wyjazd (po specjalnych szynach) trwa ok. minuty. Następnie helikopter może natychmiast startować, aby jak najszybciej dotrzeć na miejsce zdarzenia. Bazy są wyposażone także m.in. w podziemne stacje paliw, pomieszczenia operacyjne i techniczne oraz system monitoringu.
Nowe hangary stwarzają możliwość przechowywania śmigłowców ratunkowych w komfortowych warunkach zarówno latem, jak i zimą. Jest to istotne z punktu widzenia zaawansowania technicznego ich wyposażenia, które jest zbliżone do norm karetki ratunkowej. Dzięki temu helikoptery zapewniają pomoc medyczną zgodną z dostępną wiedzą i obowiązującymi standardami medycznymi. Można w nich przeprowadzić wszystkie procedury z zakresu przedszpitalnej medycyny ratunkowej i czynności krytycznych, takich jak np. resuscytacja krążeniowa.
O wysłaniu śmigłowców na miejsce zdarzenia zawsze decyduje dyspozytor medyczny – na podstawie stanu poszkodowanych, lokalizacji i czasu dotarcia zespołów ratownictwa medycznego. Załoga startuje maksymalnie 3 minuty od przyjęcia zgłoszenia.
Źródło: mz.gov.pl
Czytaj także: Polacy akceptują nepotyzm w ochronie zdrowia