Koniec z dzwonieniem do sanepidu. Nowa funkcjonalność to formularz online, który – jeśli ma się pozytywny wynik testu lub kontakt z osobą zakażoną – umożliwia przesłanie o tym informacji bezpośrednio do inspekcji sanitarnej. Wystarczy przejść na formularz z Internetowego Konta Pacjenta. To oszczędność czasu i wygoda, a równocześnie przejaw obywatelskiej odpowiedzialności - czytamy na stronie CeZ.
Link do formularza, który umożliwia przeprowadzenie wywiadu epidemiologicznego, widzi każdy, kto zaloguje się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) w serwisie pacjent.gov.pl. Dodatkowo osoby, które widzą na swoim koncie alert o nałożonej na nie izolacji domowej, zachęcane są wprost, aby wypełnić takie zgłoszenie do sanepidu i tym samym wskazać, z kim miały kontakt. To kolejne z cyfrowych rozwiązań w zdrowiu, które ułatwia funkcjonowanie podczas pandemii.
W praktyce oznacza to, że obywatel, który chce przekazać inspekcji sanitarnej informację o sytuacji epidemiologicznej – własnej, swojego dziecka lub osoby, która go upoważniła do takiego działania w swoim imieniu, nie szuka numeru telefonu do stacji sanitarno-epidemiologicznej, nie czeka na połączenie, ale od razu loguje się na swoje Internetowe Konto Pacjenta i wypełnia formularz online.
– Na bieżąco identyfikujemy wszystkie istotne dla pacjentów obszary, mogące wspierać zarządzenie zdrowiem w trakcie pandemii i niezwłocznie wprowadzamy nowe funkcjonalności na Internetowe Konto Pacjenta. Zgłoszenie kwarantanny online jest alternatywą dla połączeń telefonicznych. Teraz pacjent, zamiast dzwonić do sanepidu, może wypełnić online i wysłać formularz, który zawiera wywiad epidemiologiczny. W ten sposób poinformuje sanepid, kiedy i w jakich okolicznościach miał kontakt z kimś zakażonym koronawirusem SARS-CoV-2. To pozwoli szybciej i sprawniej identyfikować łańcuchy epidemiczne. Dzięki stałej współpracy z instytucjami takimi jak NFZ, GIS czy ZUS możemy odciążyć system ochrony zdrowia i ułatwić życie Obywatelom – wyjaśnia Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.
Na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) należy się logować poprzez stronę pacjent.gov.pl. Każdy, po zalogowaniu, zobaczy po prawej stronie obok powitania napis „Kwarantanna – zgłoszenie online” wraz z czerwoną ikonką przedstawiającą koronawirusa. Wystarczy kliknąć na napis „Kwarantanna – zgłoszenie online”, by znaleźć się na stronie formularza i wypełnić wywiad epidemiologiczny. Ułatwieniem jest to, że formularz kontaktowy do sanepidu dostępny jest z poziomu Internetowego Konta Pacjenta i nie ma potrzeby logować się dodatkowo, aby autoryzować swoje dane. Po wysłaniu zgłoszenia należy czekać na kontakt ze strony sanepidu.
W formularzu zgłoszenia kwarantanny należy zaznaczyć, czy:
- mamy pozytywny wynik testu na koronawirusa (test PCR w kierunku zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2),
- mieliśmy bliski kontakt z osobą zakażoną,
- jako rodzic lub opiekun mamy upoważnienie do wykonywania czynności za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta w imieniu swojego dziecka lub osoby, która nie umie się samodzielnie zarejestrować, a powinna się zgłosić do sanepidu.
Na stronie pacjent.gov.pl na bieżąco aktualizowana jest sekcja informacyjna poświęcona koronawirusowi. Znajdują się tam m.in. informacje – gdzie i na jakich zasadach można wykonać test na koronawirusa wraz z aktualną mapą mobilnych punktów pobrań wymazu oraz zasady kwarantanny lub izolacji domowej. Internauta znajdzie również przejrzystą instrukcję logowania na IKP.
Do dyspozycji pacjentów pozostaje infolinia (800 190 590) oraz chatbot – wirtualny asystent – widoczny na stronie jako pomarańczowa ikona z białym dymkiem, który odpowiada na pytania dotyczące cyfrowych usług w zdrowiu (IKP, e-recepta, e-skierowanie).
Źródło: CeZ