Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Ile Ministerstwo Zdrowia wydało w 2014 r. na PR i reklamę?

MedExpress Team

Edyta Hetmanowska

Opublikowano 8 kwietnia 2015 07:00

Ile Ministerstwo Zdrowia wydało w 2014 r. na PR i reklamę? - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock / Getty Images
Medexpress zapytał Ministerstwo Zdrowia, ile pieniędzy resort przeznaczył w 2015 r. na promocję i na jakie działania. Przypomnijmy, że w 2008 r. na reklamę MZ wydało 45 tys. zł. Ile w zeszłym roku?

 477057051

Medexpress zapytał Ministerstwo Zdrowia, ile pieniędzy resort przeznaczył w 2014 r. na promocję i na jakie działania.  Przypomnijmy, że w 2008 r. na reklamę  MZ wydało 45 tys. zł. Ile w zeszłym roku?

Jak poinformowało nas Ministerstwo Zdrowia łączna kwota wydatkowana z budżetu na prowadzenie w 2014 roku działań promocyjnych w ramach procedur konkursowych to 14 254 887,64 zł.

Działania promocyjne były realizowane przede wszystkim w ramach następujących programów polityki zdrowotnej i programów wieloletnich prowadzonych przez Ministra Zdrowia:

  1. Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych – zadania pn.: Populacyjny program wczesnego wykrywania raka piersi oraz Populacyjny program wczesnego wykrywania raka szyjki macicy) – wydatkowana kwota: 6 601 091,14 zł;
  2. Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych – zadanie pn. Prewencja Pierwotna Nowotworów – wydatkowana kwota: 3 214 706,32 zł;
  3. Narodowy Program Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej - wydatkowana kwota: 1 752 082,82 zł;
  4. Zapewnienie samowystarczalności Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie krwi, jej składników i produktów krwiopochodnych – wydatkowana kwota:  2 687 007,36 zł.

Ile kosztowała  kampania edukacyjno-informacyjnej pakietu onkologicznego?

Całkowity koszt przygotowania kampanii informacyjnej pakietu onkologicznego wyniósł  413 055 zł brutto.

Na tę kwotę złożyło się wynagrodzenie Henryka Sawki za stworzenie rysunków – w wysokości 60 000 zł brutto oraz 200 000 zł brutto za wyprodukowanie pięciu filmów: czterech 30-sekundowych filmów instruktażowych, a także jednego 2-minutowego filmu. 30-sekundowe filmy instruktażowe były emitowane w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych (TVN, Polsat i TVP), i na stronie internetowej www.pakietonkologiczny.gov.pl.

MZ zawarło umowę z Telewizją Polską S.A. na bezpłatną emisję czterech spotów, przekazujących informacje o pakiecie onkologicznym, w ramach kampanii społecznej. Spoty były emitowane od 11 do 22 grudnia 2014 r.

Ministerstwo Zdrowia zawarło także umowę na przygotowanie koncepcji i realizację w internecie kampanii promocyjno-informacyjnej dotyczącej pakietu onkologicznego. Całkowity koszt tego zamówienia wynosił 150 000 zł brutto.

Na uruchomienie strony internetowej www.pakietonkologiczny.gov.pl wydano 3055 zł brutto.

Ponadto Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, w ramach działań informacyjno-edukacyjnych promujących profilaktykę raka piersi i raka szyjki macicy, umieściło w prasie ogólnopolskiej („Super Express” oraz „Fakt”) informacje o pakiecie onkologicznym. Łączny koszt dziesięciu emisji wyniósł 147 600 zł brutto. Środki na ww. zamówienie pochodziły z zadań realizowanych w ramach Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych: Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi oraz Populacyjnego Programu Profilaktyki i Wczesnego Wykrywania Raka Szyjki Macicy.

Za kampanię informacyjną pakietu onkologicznego – w tym za przygotowanie media planu – odpowiadało Biuro Prasy i Promocji Ministerstwa Zdrowia. 

Ministerstwo prowadziło również działania informacyjno-promocyjne dotyczące projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

To główne wydatki resortu zdrowia na działania promocyjne w 2014 r.

Przypomnijmy: Ministerstwo Zdrowia wydało w 2012 r. na reklamę 8 mln zł, o 200 proc. więcej w porównaniu z 2008 r.

Wtedy Sejmowy zespół ds. wolności przedstawił raport "Wydatki KPRM i ministerstw na ogłoszenia i komunikaty w środkach masowego przekazu w latach 2008 - 2012", oparty na danych, które przysłały ministerstwa.

Poseł PiS Adam Kwiatkowski przewodniczący zespołu, oceniając raport,  w wywiadzie dla wpolityce.pl powiedział: Najbardziej kuriozalnym jest jednak budżet reklamowy Ministerstwa Zdrowia, który w 2008 roku na reklamę i ogłoszenia w mediach wydał niespełna 45 tysięcy złotych. W roku 2012 ta kwota wzrosła do ponad 7,8 miliona (!) złotych.

Dodał: Koniecznie trzeba się przyjrzeć także resortowi zdrowia, bo tam się dzieją rzeczy, które chyba w szczególny sposób powinny nas zainteresować. Gigantyczny wzrost nakładów na reklamę, przekroczenie w 2012 roku bariery 7 milionów złotych na ogłoszenia medialne w sytuacji, kiedy nie ma pieniędzy na to, żeby ludzie się leczyli. Ludzie muszą czekać, aż zacznie się nowy rok, żeby były kontrakty, żeby można się było wyleczyć. To są rzeczy, które nie powinny mieć miejsca.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także