Celem projektowanego rozporządzenia jest rozszerzenie wykazu przejść granicznych właściwych dla przeprowadzania granicznej kontroli sanitarnej określonego w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 24 września 2007 r. w sprawie wykazu przejść granicznych właściwych dla przeprowadzania granicznej kontroli sanitarnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 546) o port lotniczy w Świdniku k/Lublina.
Projekt rozporządzenia jest wydawany w związku ze skierowanym do ministra zdrowia wnioskiem prezesa zarządu Portu Lotniczego Lublin dotyczącym uwzględnienia lotniczego przejścia granicznego Świdnik k/Lublina w wykazie przejść granicznych, przez które środki spożywcze oraz materiały lub wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością, podlegające granicznej kontroli sanitarnej, mogą być wprowadzane na terytorium Unii Europejskiej.
Przejście graniczne Świdnik k/Lublina zostało ustalone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 2001 r. w sprawie ustalenia morskich i stałych lotniczych przejść granicznych oraz rodzaju ruchu dozwolonego przez te przejścia (Dz. U. z 2015 r. poz. 1534), jako stałe lotnicze przejście graniczne w zakresie ruchu osobowego i towarowego.
Na terenie portu lotniczego Świdnik k/Lublina zostały zapewnione warunki (m.in. infrastrukturalne, lokalowe) do przeprowadzania granicznych kontroli sanitarnych dla towarów niewymagających warunków chłodniczych. Przeprowadzanie granicznych kontroli sanitarnych zapewni Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Dorohusku.
Projekt rozporządzenia umożliwi przywóz lub wywóz środków spożywczych oraz materiałów lub wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, które podlegają granicznej kontroli sanitarnej, przez lotnicze przejście graniczne Świdnik k/Lublina. Przeprowadzanie granicznych kontroli sanitarnych zapewni Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Dorohusku.
Każdy kraj członkowski UE wyznacza własne wykazy przejść granicznych właściwych dla przeprowadzania granicznej kontroli sanitarnej żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
Projekt rozporządzenia nie był przedmiotem pre-konsultacji.
W ramach konsultacji i opiniowania projekt rozporządzenia został przekazany, z 30-dniowym terminem zgłaszania uwag:
- związkom i zrzeszeniom przedsiębiorców zajmujących się produkcją i obrotem środków spożywczych oraz materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością:
- Polskiej Federacji Producentów Żywności Związkowi Pracodawców,
- Krajowej Izbie Gospodarczej „Przemysł Spożywczy”,
- Ogólnopolskiej Izbie Przetwórców i Eksporterów Runa Leśnego,
- Stowarzyszeniu Branży Grzybów Uprawnych,
- Krajowej Radzie Suplementów i Odżywek,
- Krajowej Izbie Gospodarczej,
- Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji,
- Stowarzyszeniu Krajowej Unii Producentów Soków,
- Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej,
- Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność”,
- Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
- Forum Związków Zawodowych,
- Konfederacji „Lewiatan”,
- Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej,
- Związkowi Rzemiosła Polskiego,
- Związkowi Pracodawców – Business Centre Club,
- Związkowi Przedsiębiorców i Pracodawców,
- Federacji Przedsiębiorców Polskich,
- Stowarzyszeniu Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych POLBISCO,
- Federacji Gospodarki Żywnościowej RP,
- Polskiej Izbie Handlu;
- Narodowemu Instytutowi Zdrowia Publicznego – Państwowemu Zakładowi Higieny;
- organizacjom konsumentów:
- Radzie Krajowej Federacji Konsumentów,
- Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich,
- Stowarzyszeniu Ochrony Zdrowia Konsumentów.
Projekt rozporządzenia został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r.
poz. 248) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.).
Wyniki konsultacji publicznych i opiniowania zostaną przedstawione po ich zakończeniu w raporcie z konsultacji publicznych i opiniowania.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych.
Ewentualne zwiększenie środków z przeznaczeniem na wzrost zatrudnienia w Granicznej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Dorohusku będzie uzależnione od zgłaszanych potrzeb oraz możliwości finansowych części 46-Zdrowie lub możliwości pozyskania dodatkowych środków od ministra finansów.
Projektowane rozporządzenie może mieć pozytywny wpływ na sektor mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorstw oraz na konkurencyjność gospodarki ponieważ wprowadza możliwość przywozu lub wywozu środków spożywczych oraz materiałów lub wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, które podlegają granicznej kontroli sanitarnej, przez lotnicze przejście graniczne Świdnik k/Lublina.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe. Zmiana rozporządzenia nie będzie miała wpływu na sytuację ekonomiczną i społeczną rodziny, a także osób niepełnosprawnych oraz osób starszych.
Projektowane rozporządzenie może mieć pozytywny wpływ na przedsiębiorców ponieważ wprowadza możliwość przywozu lub wywozu środków spożywczych oraz materiałów lub wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, które podlegają granicznej kontroli sanitarnej, przez lotnicze przejście graniczne Świdnik k/Lublina.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
Planuje się wykonanie przepisów z dnem wejścia w życie rozporządzenia tj. po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
Po okresie 5 lat obowiązywania rozporządzenia będzie można ocenić np. na podstawie rocznej liczby przeprowadzonych kontroli, czy podmioty działające na rynku spożywczym korzystają z możliwości zgłaszania na lotnisku Świdnik k/Lublina do granicznej kontroli sanitarnej żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
Źródło: RCL