Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Jaki jest polski pacjent? O jakości w ochronie zdrowia

Jaki jest polski pacjent? O jakości w ochronie zdrowia - Obrazek nagłówka
Fot. MedExpress TV
Polski pacjent jest coraz lepiej wyedukowany i wymagający. Czy „nadąża” za nim polski system? Na jakie bariery napotykają chorzy? M.in. na te pytanie starali się odpowiedzieć goście debaty zorganizowanej w ramach projektu dla młodych talentów - „Liderzy Ochrony Zdrowia”.
[caption id="attachment_49574" align="alignnone" width="620"]Fot. Thinkstock/Getty Images Fot. Thinkstock/Getty Images[/caption]

Polski pacjent jest coraz lepiej wyedukowany i wymagający. Czy „nadąża” za nim polski system? Na jakie bariery napotykają chorzy? M.in. na te pytanie starali się odpowiedzieć goście debaty zorganizowanej w ramach projektu dla młodych talentów - „Liderzy Ochrony Zdrowia”.

O potrzebach i problemach polskiego pacjenta rozmawiali uczestnicy debaty „Przychodzi Polak do lekarza” – która odbyła się 17 października, w Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych, z inicjatywy Fundacji im. Lesława A. Pagi.


Przed polskim systemem ochrony zdrowia w najbliższych latach jawi się wiele wyzwań – od spraw infrastrukturalnych, poprzez organizacyjne, na finansowych kończąc. Jednak wszystkie sprowadzają się do jednego - konieczności poprawy jakości usług medycznych świadczonych pacjentom. Polski pacjent jest coraz lepiej wyedukowany i wymagający. Czy „nadąża” za nim polski system? Na jakie bariery napotykają chorzy? M.in. na te pytanie starali się odpowiedzieć goście debaty zorganizowanej w ramach projektu dla młodych talentów - „Liderzy Ochrony Zdrowia”.
Brak wizji i pożary

Iwona Schymalla – redaktor naczelna serwisu Medexpress.pl, która moderowała spotkanie, rozpoczęła od pytania o największe wyzwania stojące przed polską ochroną zdrowia - Bez wątpienia problem starzejącego się społeczeństwa - to nadciągające „tsunami wiekowe” wymusi na nas zmianę systemu. W 2050 roku, na jedną osobę czynną zawodowo, przypadać będą dwie w wieku poprodukcyjnym – odpowiedział Stanisław Maćkowiak - Prezes Federacji Pacjentów Polskich – Musimy jasno powiedzieć, że najważniejszym wyzwaniem na teraz jest polityka senioralna – kontynuował.

Z diagnozą tą zgodziła się mecenas Natalia Łojko z Kancelarii Prawnej Kieszkowska Rutkowska Kolasiński. - W Polsce ograniczamy się do „gaszenia pożarów”, reagując wyłącznie na pilne potrzeby. Tymczasem wyzwań stojących przed służbą zdrowia jest znacznie więcej. Przede wszystkim nie powinno się przywiązywać wagi wyłącznie do medycyny naprawczej, zapominając o przyszłości. Nie możemy stawiać tylko na lecznictwo szpitalne, należy wspierać i dofinansowywać porady ambulatoryjne, promować zdrowy styl życia oraz zapewnić warunki do współpracy przedstawicielom zawodów medycznych. Mecenas zwróciła również uwagę na fakt, że obecne w polskim systemie rozwiązania nie uwzględniają bieżącej sytuacji w medycynie. Jako przykład podała problem z dostępnością do leków na choroby sieroce. W procesie refundacyjnym, na producenta nałożone są dokładnie te same, niemal niemożliwe do spełnienia, obowiązki, jak w przypadku produktów dla szerokich populacji.

Zainteresowanie uczestników spotkania wywołał także temat ograniczonej dostępności do innowacyjnych terapii lekowych. Prelegenci w oparciu o dane pochodzące z raportu opracowanego przez Ernst&Young na zlecenie Fundacji Alivia, zastanawiali się nad przyczynami tej sytuacji. Wymienili wśród nich brak odpowiednich mechanizmów prawnych wzmacniających głos pacjenta, co powoduje nieuwzględnianie opinii strony społecznej przez decydentów.

Opieka farmaceutyczna szansą na stabilizację systemu

Ważnym wątkiem debaty była opieka farmaceutyczna. To szereg usług aptecznych, takich jak np. przegląd stosowanych leków, wykrywanie interakcji czy też instruowanie chorego o prawidłowym stosowaniu medykamentów, które realizuje farmaceuta we współpracy z pacjentem i lekarzem oraz innymi przedstawicielami innych zawodów medycznych. Celem ich jest kontrola prawidłowego przebiegu farmakoterapii a w konsekwencji uzyskanie pożądanych jej efektów i poprawa jakości leczenia pacjenta. - Polski pacjent stoi w kolejce do gabinetu. Wynika to m.in. z niewystarczającej liczby lekarzy w naszym kraju – mówił dr n. farm. Marek Malinowski – Prezes Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Farmaceutów "PERSPEKTYWA 2030”– W Wielkiej Brytanii lekarz jest dopiero drugim ogniwem kontaktu pacjenta. Chory może wcześniej skorzystać z wygodniejszych dla siebie i efektywniejszych dla systemu rozwiązań – porady telemedycznej, pomocy pielęgniarki a przede wszystkim profesjonalnej opieki farmaceutycznej świadczonej w tamtejszych aptekach. To właśnie apteka jest tą placówką ochrony zdrowia, do której pacjent ma niemal nieograniczony dostęp – przekonywał.

Oczekiwania polskiego pacjenta

Eksperci zauważyli, że jednymi z najważniejszych bieżących oczekiwań polskich pacjentów jest profesjonalizacja świadczenia usług medycznych oraz chęć skrócenia czasu rekonwalescencji i szybszego powrotu do aktywności zawodowej. - Usługę medyczną postrzegamy, jako pewien towar, którego efekty chcemy widzieć jak najszybciej. Ocena świadczeń uzyskanych przez pacjenta jest mocno subiektywna. To czy otrzymaliśmy odpowiednią pomoc często schodzi na dalszy plan, ponieważ przysłaniają ją pozamedyczne aspekty, takie jak komunikacja z lekarzem, czy nawet wygląd placówki – mówiła Anna Janicka - Prezes Zarządu Szpitala Specjalistycznego Brzeziny, zwracając uwagę na konieczność zwiększenia świadomości lekarzy i pielęgniarek, że dzisiejszy pacjent oczekuje od nich najwyższej jakości wykonywanej pracy.

Uczestnicy debaty mówili również o coraz większej gotowości pacjentów do współpłacenia za usługi medyczne, jeśli tylko mogłoby to zagwarantować skrócenie kolejek i zwiększyć dostępność do leczenia. Udział chorych w finansowaniu świadczeń leczniczych obecny jest już w sprzedaży leków (częściowa refundacja przez NFZ), jak również w stomatologii. Według prelegentów zależy to jednak od otwartych deklaracji rządzących, co do możliwości systemu ¬– Obowiązujący koszyk świadczeń gwarantowanych jest nierealny, a wiele ujętych w nim rozwiązań nieosiągalnych dla przeciętnego Polaka. – powiedziała mec. Natalia Łojko.

Dyskutowano także na temat prywatyzacji placówek ochrony zdrowia. - W polskim społeczeństwie temat prywatyzacji szpitali jest mocno demonizowany – podkreślała prezes Anna Janicka – W rzeczywistości, obowiązki, które spoczywają na placówkach prywatnych, chronią dobro i interes pacjentów. W Polsce mamy liczne przypadki prywatyzacji, prowadzącej do poprawy jakości opieki zdrowotnej.

Ewolucja potrzeb zdrowotnych = ewolucja systemu

Paneliści podjęli się także próby wskazania sposobów na usprawnienie polskiego systemu ochrony zdrowia. – Marzę o uporządkowaniu kwestii opieki farmaceutycznej, czegoś niemal nieznanego w Polsce, a z powodzeniem funkcjonującego na całym świecie od blisko pięćdziesięciu lat – rozpoczął prezes Marek Malinowski. Pojawiły się także propozycje pochylania się nad kwestią zmiany form organizacyjno-prawnych placówek publicznych w spółki prawa handlowego i powstawania profilowanych szpitali, nowego sposobu finansowania, według którego pieniądz podążałby za pacjentem, a nie według z góry ustalonych norm, jak również poprawy wyceny świadczeń medycznych. Jednak punktem wspólnym dla wszystkich uczestników debaty okazała się kwestia dialogu. - Życzyłbym nam wszystkich lepszej komunikacji, która pozwoliłaby na wypracowanie długoterminowych priorytetów w zdrowiu – mówił prezes Stanisław Maćkowiak.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także