Dezinformacja i promocja niechęci do szczepień dotyczy postów w grupach na Facebooku, w których popularnym stwierdzeniem jest to, że przeprowadza się eksperymenty na dzieciach, zagrażające ich życiu. Dwadzieścia kont, stron i grup społecznościowych było śledzonych przez NewsGuard, organizację monitorującą dezinformację w Internecie. Od września ubiegłego roku NewsGuard przesyła regularne raporty do Światowej Organizacji Zdrowia, oznaczając serwisy społecznościowe i inne platformy cyfrowe, które rozpowszechniają nieprawdziwe informacje na temat COVID-19.
Według NewsGuard znaczący wpływ na rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat szczepień miały m.in. konta Roberta F. Kennedy'ego Jr. i Josepha Mercoli, lekarza medycyny alternatywnej.
Facebook znalazł się pod presją, by zablokować konto Kennedy'ego, siostrzeńca prezydenta Johna F. Kennedy'ego, kiedy ten opublikował dokument Medical Racism. Alex Cardier, brytyjski dyrektor zarządzający NewsGuard, powiedział, że Facebook i Instagram nie chroniły swoich użytkowników przed fake newsami nt. szczepień. „Mantra firmy o zaangażowaniu w walkę z dezinformacją, oznacza tylko tyle, że źródła tej dezinformacji nadal kwitną. Facebook nadał sobie nową nazwę (Meta), ale ich promocja fake newsów pozostaje taka sama.”- powiedział Cardier.
Rzecznik Meta powiedział, że firma zachęca użytkowników swoich platform do zaszczepienia się i podejmuje działania przeciwko dezinformacji. „Podczas pandemii usunęliśmy ponad 20 milionów szkodliwych informacji i treści zidentyfikowanych w raporcie, które naruszają nasze zasady. W sumie zablokowaliśmy ponad 3000 kont, stron i grup za wielokrotne łamanie naszych zasad. Oznaczamy również wszystkie posty dotyczące szczepionek dokładnymi informacjami i współpracowaliśmy z niezależnymi ekspertami, by w rezultacie oznaczyć 190 milionów postów jako fałszywe”.- przekazał rzecznik. Swoją drogą to zaskakujące, że dla twórców największej platformy społecznościowej nie jest oczywiste to, że raz wypowiedzianej informacji nie da się cofnąć, tzn. „zbanować”.
Teraz Meta planuje wzmocnić kampanię promującą szczepienia przeciw COVID-19 wśród dzieci.
Źródło: The Guardian