Zarząd Główny Związku Zawodowego Anestezjologów uważa, że nowy projekt ustawy nie uwzględnia wielu uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych mających na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa pacjentów w trakcie hospitalizacji.
Projekt wprowadza natomiast zmiany, które są całkowicie niezrozumiałe w kontekście zapewnienia kompleksowości udzielania świadczeń umożliwiając na przykład kwalifikacje do sieci szpitali świadczeniodawcę, który realizuje umowę tylko w jednym zakresie chorób wewnętrznych.
W uzasadnieniu do ustawy zapisano, leczenie szpitalne wymaga zapewnienia ,,kompleksowości i ciągłości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, w tym wprowadzenia mechanizmów stymulujących integrację i koordynację świadczeń szpitalnych”.
Nieuwzględnienie uwag ZG ZZA zgłoszonych do projektu ustawy z dnia 26 września 2016 roku mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów w stanie bezpośredniego zagrożenia życia hospitalizowanych pacjentów jest powodem, że ZG ZZA zgłasza je ponownie do nowego projektu ustawy i projektów rozporządzeń wykonawczych.
Uwagi szczegółowe:
W paragrafie 2 projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia dotyczącego ustalenia kryteriów kwalifikacji świadczeniodawców do poszczególnych poziomów zabezpieczenia w przypadku poziomu szpitali I stopnia nie przewiduje się udzielania świadczeń w ramach profili anestezjologii i intensywnej terapii.
ZG ZZA wnioskuję o wpisanie jako obligatoryjnego warunku dla świadczeniodawców I stopnia poziomu zabezpieczenia udzielania świadczeń z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii podobnie jak dla poziomu szpitali II i III stopnia zabezpieczenia.
W paragrafie 2 projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia sprawie określenia wykazu świadczeń opieki zdrowotnej, które wymagają ustalenia odrębnego sposobu finansowania w ramach kwoty zobowiązania umowy zawartej w ramach systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej nie uwzględnia się świadczeń z zakresu intensywnej terapii.
Obecnie wartość finansowania świadczeń realizowanych dla pacjentów leczonych w oddziałach anestezjologii i intensywnej terapii uzależniona jest od ciężkości stanu pacjenta i od zrealizowanych poszczególnych procedur medycznych (skala TISS 28), świadczenia te traktowane są jako procedury ratujące życie i w praktyce nie są objęte limitem finansowania w ramach umów zawartych przez świadczeniodawców z NFZ w rodzaju lecznictwo szpitalne.
Proponowany w projekcie ustawy ryczałtowy model rozliczania świadczeń w oddziałach intensywnej terapii spowoduje drastyczne ograniczenie liczby stanowisk intensywnej terapii w oddziałach anestezjologii i intensywnej terapii powodując obniżenie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów będących w stanie bezpośredniego zagrożenia życia.
ZG ZZA wnioskuje o uzupełnienie w projekcie rozporządzenia wykazu świadczeń opieki zdrowotnej, które wymagają ustalenia odrębnego sposobu finansowania o świadczenia z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii i utrzymanie obecnego sposobu finansowania.
W Polsce wskaźnik śmiertelności pooperacyjnej w opublikowanej przez ministra zdrowia w dniu 30 kwietnia bieżącego roku Mapie Potrzeb Zdrowotnych dla Polski wynosi obecnie np. chorób układu nerwowego 6,3 %, chorób układu pokarmowego 4,2%, chorób układu kostno-szkieletowego 1,9%.
W ocenie ZG ZZA wprowadzenie zmian zmniejszających dostęp do świadczeń z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii może te wskaźniki znacząco pogorszyć.
Projektowane zmiany mogę mieć także negatywny wpływ na przeżywalność pacjentów z urazami wielonarządowymi i innymi stanami bezpośrednio zagrażającymi życiu.
Źródło: ZG ZZA