Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

MSWiA wprowadza zmianę nazwy inspekcji sanitarnej?

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 28 września 2018 11:09

MSWiA wprowadza zmianę nazwy inspekcji sanitarnej? - Obrazek nagłówka
Fot. Getty Images/iStockphoto
Został opublikowany projekt rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Poniżej zamieszczamy uzasadnienie projektu:

Uzasadnienie:
Projekt rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie organizacji oraz
zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji wykonuje upoważnienie z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r.
o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1261, z późn. zm.).W projekcie zawarto
zmiany zgodnie z:
1) art. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z utworzeniem
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2003), która weszła w życie
z dniem 1 stycznia 2017 r.,
2) art. 257 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 138,
z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 lutego 2018 r.

Przepis art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej nakłada na
ministra właściwego do spraw wewnętrznych obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia,
organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych i Administracji:
1) na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek
organizacyjnych podległych temu ministrowi i przez niego nadzorowanych,
2) na terenie podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
3) w stosunku do pracowników jednostek, o których mowa w pkt 1, oraz funkcjonariuszy policji,
Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Służby Ochrony Państwa.

Sprawy, o których mowa w art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji
Sanitarnej reguluje rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie
organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych (Dz. U. poz. 291).

Rozporządzenie ww. częściowo utraciło aktualność w związku ze zmianą art. 1 ustawy z dnia
16 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z utworzeniem Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji, która polegała na nadaniu Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nazwy „Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji” oraz art. 257 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony
Państwa, która polegała na objęciu zakresem działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych i Administracji nowo utworzonej formacji Służby Ochrony Państwa (w miejsce
zlikwidowanego Biura Ochrony Rządu).

W projekcie rozporządzenia zawarto rozwiązania obowiązujące w rozporządzeniu Ministra Spraw
Wewnętrznych z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań
przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z następującymi zmianami:
1) w tytule rozporządzenia, przepisach @ l i 3 oraz w załącznikach nr 1 i nr 2 uwzględniono
aktualną nazwę „Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
i Administracji”,
2) w @ 1 pkt 3 rozporządzenia wyrazy ..Biura Ochrony Rządu” zastąpiono wyrazami ,.Służby
Ochrony Państwa”,
3) w @ 9 ust. 3 rozporządzenia wyrazy „Szefem Biura Ochrony Rządu” zastąpiono wyrazami
„Komendantem Służby Ochrony Państwa”.

Ponadto wzór legitymacji Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
i Administracji (załącznik nr I) oraz wzór upoważnienia do czynności kontrolnych i wydawania
decyzji administracyjnych (załącznik nr 2) zostały zmodyfikowane i otrzymały nową szatę graficzną.

Stosownie do art. 389 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa,
przepisy wydane na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji
Sanitarnej, tj. rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie
organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych, zachowuje moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych,
nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ww. ustawy o Służbie Ochrony
Państwa (tj. do dnia 1 lutego 2019 r.), oraz może być zmieniane na podstawie przepisu art. 20 ust. 2
ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, w dotychczasowym brzmieniu.

Projekt aktu normatywnego nie wymaga zaopiniowania, dokonania konsultacji albo uzgodnienia
z właściwymi instytucjami i organami Unii Europejskiej, w tym Europejskim Bankiem Centralnym.
Projektowany akt prawny nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej oraz nie podlega
procedurze notyfikacji określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. poz. 2039, z późn.zm.).

Projektowane rozporządzenie nie ma wpływu na sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
Projekt nie dotyczy warunków wykonywania działalności gospodarczej określonych w uchwale
nr 20 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie zaleceń ujednolicania terminów wejścia
w życie niektórych aktów normatywnych (M.P. poz. 205).

Projekt rozporządzenia został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej ministra spraw wewnętrznych i administracji, stosownie do wymogów art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz.
248). Ponadto zgodnie z 5 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r.

Regulamin pracy Rady Ministrów (MP. z 2016 r. poz. 1006 i 1204, z późn. zm.) projekt został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum
Legislacji w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.

Projekt został przekazany, zgodnie z 5 32 ust. 2 uchwały nr 190 z dnia 29 października 2013 r.
Regulamin pracy Rady Ministrów, do koordynatora oceny skutków regulacji w Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów z prośbą o zaopiniowanie w tym zakresie.

Źródło: legislacja.rcl.gov.pl

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także

prezydent Andrzej Duda
11 grudnia 2024
iStock-1197001731
20 listopada 2024
1ec0833e0c7fd6439961cb8bb7f58165
7 listopada 2024
nfz
6 listopada 2024
Msolecka
Felieton Małgorzata Solecka

Zarobki lekarzy, czyli o (nie)zaglądaniu do kieszeni

31 października 2024
iStock-1205816181
28 października 2024