Jak czytamy w sprawozdaniu Oddziały Wojewódzkie NFZ zostały zobowiązane do przesyłania kwartalnych raportów w treści i formie, dokładnie odpowiadającym zawartemu w rejestrze minimalnemu zakresowi danych, w terminie do 10 dnia następnego kwartału.
Ponadto w celu rzetelnej i sprawnej realizacji metodyki, w części obejmującej sposób postępowania w przypadku wpływu zgłoszenia świadczeniobiorcy o nieprawidłowościach zidentyfikowanych na podstawie danych w ZIP, dyrektorzy OW NFZ zostali zobowiązani do:
wyznaczenia koordynatora, czyli komórki organizacyjnej OW NFZ odpowiedzialnej za prowadzenie elektronicznego rejestru zgłoszeń ZIP, która powinna koordynować procedowanie spraw, nadzorować stosowanie przez pozostałe komórki organizacyjne wytycznych zawartych w tej części metodyki, a także realizować część zadań; określenia szczegółowego zakresu obowiązków i uprawnień koordynatora.
Z danych przekazanych z OW NFZ za I-IV kwartał 2018 r. wynika, że:
- wpłynęło łącznie 1 415 zgłoszeń o nieprawidłowościach;
- z 1 415 zgłoszeń zakończono 913 postępowań wyjaśniających (w tym 61 zakończono bez rozpatrzenia), w toku wyjaśniania pozostało 494 postępowania, 8 było w trakcie przekazywania do właściwego OW NFZ;
- z 852 merytorycznie zakończonych postępowań 564 zgłoszenia uznano za zasadne, co stanowi 66,20 proc. spraw zakończonych merytorycznie (tj. 61,77% wszystkich spraw zakończonych);
- ogólna wartość świadczeń/refundacji, wynikająca ze wszystkich zgłoszonych nieprawidłowości w ZIP, wyniosła 381 413,88 zł, nie uwzględniając świadczeń, których wycena wprost nie jest możliwa ze względu na sposób rozliczeń, tj. ryczałt/kapitacja;
- odzyskano kwotę 77 481,68 zł za nienależnie wypłacone środki oraz nałożono kary umowne w kwocie 9 476,79 zł;
- przeprowadzono łącznie 2 kontrole w Lubelskim i Wielkopolskim OW NFZ oraz 1 zaplanowano do zrealizowania w Pomorskim OW NFZ;
- do prokuratury zostały przekazane 23 zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z 76 zgłoszonymi nieprawidłowościami w następujących OW NFZ: Łódzkim, Małopolskim, Pomorskim, Śląskim, Świętokrzyskim i Zachodniopomorskim;
- największa liczba zgłoszonych nieprawidłowości dotyczyła świadczeń, których udzielenia pacjenci nie potwierdzili – 996 zgłoszonych nieprawidłowości;
- najwięcej zgłoszeń dotyczyło nieprawidłowości w następujących rodzajach świadczeń: leczenie stomatologiczne, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, rehabilitacja lecznicza oraz leczenie szpitalne.
Sprawozdanie: TU
Źródło: NFZ