Zaniedbania w zarządzaniu przerwami w świadczeniach
Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że LOW NFZ nie panował nad kwestią przerw w realizacji świadczeń zdrowotnych przez publiczne placówki. Placówki te często zbyt późno informowały o planowanych przerwach w realizacji świadczeń zdrowotnych, naruszając przepisy, które wymagają zgłoszenia przerwy z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni. W skrajnych przypadkach informacje te były przekazywane już po rozpoczęciu przerwy lub bez wskazania sposobu zapewnienia ciągłości świadczeń w tym czasie. Te niedopatrzenia stanowiły istotne zagrożenie dla ciągłości opieki zdrowotnej.
Brak reakcji na nieprawidłowości i uchybienia finansowe
Lubelski Oddział NFZ nie naliczał placówkom kar umownych za opóźnienia i przerwy w udzielaniu świadczeń, mimo że umowy przewidywały taką możliwość. Łączna kwota potencjalnych kar wynosiła 70,2 mln zł. Dodatkowo, LOW NFZ nie przeprowadzał rzetelnej weryfikacji rachunków składanych przez placówki medyczne, które rozliczały się ryczałtem. W rezultacie ryczałty były wypłacane także za okresy przerw w realizacji świadczeń, pomimo że informacje o tych przerwach były dostępne w systemie. Zbadane przez NIK placówki, które zawieszały działalność, wystawiły rachunki na łączną kwotę 753 tys. zł.
Brak odpowiedniej weryfikacji i nieuprawnione działania
Pracownicy LOW NFZ, nieposiadający pełnomocnictw od dyrektora LOW, akceptowali wnioski o przerwy w udzielaniu świadczeń przez placówki trwające do 30 dni, mimo że takie decyzje mogły być podejmowane jedynie przez Prezesa Funduszu lub Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Co więcej, nie wszystkie skargi pacjentów dotyczące poziomu udzielanych świadczeń były rozpatrywane rzetelnie, co oznaczało, że te skargi nie były w pełni wykorzystywane do sprawowania nadzoru nad placówkami.
Działania naprawcze i wnioski pokontrolne
W czasie trwania kontroli LOW NFZ podjął działania mające na celu usunięcie nieprawidłowości związanych z weryfikacją przerw w udzielaniu świadczeń, naliczaniem kar umownych oraz pełnomocnictwami dotyczącymi akceptacji wniosków o zgodę na przerwy w udzielaniu świadczeń.
W wyniku kontroli sformułowano cztery wnioski pokontrolne. Dwa z nich zostały już zrealizowane, natomiast dwa pozostałe – dotyczące dokonania weryfikacji wstecznej rachunków złożonych przez świadczeniodawców oraz dostosowania systemu informatycznego do potrzeb automatycznej weryfikacji składanych rachunków – są w trakcie realizacji. Po ich wdrożeniu, kwota środków finansowych, które LOW NFZ może odzyskać, może znacząco wzrosnąć.
Źródło: NIK