Prezesi 17. samorządów zawodów zaufania publicznego w tym samorządów medycznych przedstawili trzy przykłady złych działań legislacyjnych podejmowanych „w pośpiechu i ze szkodą dla zasady tworzenia dobrego prawa”.
Zwrócili się Ewy Kopacz o podjęcie działań naprawczych, które usuną opisane nieprawidłowości. Wskazano m.in. jak Senat wystąpił z inicjatywą ustawodawczą podejmując uchwałę z 24.07.2015 r., w której proponuje dokonać zmian w ustawie o Policji i w innych ustawach. Proponowane przepisy dają upoważnienie Policji, ABW, AW, CBA i innym służbom oraz organom kontroli skarbowej w kwestiach związanych z kontrolą operacyjną, w tym także w zakresie danych telekomunikacyjnych.
Objęte w/w uchwałą Senatu przepisy umożliwiać mają kontrolę operacyjną przez nawet 6 miesięcy. Przewidują możliwość pozyskiwania danych telekomunikacyjnych (podsłuch) oraz pocztowych (kontrola korespondencji), które mogą zawierać informacje stanowiące tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 k.p.k. (tajemnica adwokacka, notarialna, lekarska, dziennikarska, podatkowa).Groźna dla zasad praworządności jest nieprecyzyjność przepisów dotyczących katalogu środków kontroli operacyjnej, nadmiernie długi okres, o który można przedłużyć kontrolę operacyjną, brak przesłanek wyrażania zgody na wykorzystanie informacji dotyczących tajemnic zawodowych, niedoskonałość regulacji dotyczących uzyskiwania danych telekomunikacyjnych, w szczególności brak uprzedniej sądowej kontroli nad uzyskiwaniem danych telekomunikacyjnych, brak wskazania adekwatności, niezbędności i celowości uzyskiwania tych danych oraz ryzyko nieuzasadnionego bezterminowego przechowywania danych.
Źródło: nil.org.pl