Zakup zrealizowano w ramach rządowego „Programu zapobieżenia negatywnym skutkom deficytu pilotów w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego (HEMS) oraz modernizacji samolotowego zespołu transportowego w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym”. Koszt jednej maszyny to ponad 65 mln złotych.
Umowę z dostawcą podpisano pod koniec 2019 roku. - Największym wyzwaniem było wcielenie w życie złożonych wymagań dotyczących kabiny medycznej, która uzyskała aż 7 zatwierdzonych konfiguracji. W stosunkowo niewielkim samolocie trudne było zachowanie pełnych funkcjonalności każdej z nich. Ostatecznie to się udało. Na etapie uzgodnień nie bez znaczenia była różnica w mentalności zespołów: polskiego projektowo-odbiorczego i amerykańskiego wykonawczego. Do tego dochodzą całkowicie inne przepisy lotnicze i ogólne oraz sposób podejścia do nich tych dwóch grup, ale ostatecznie znaleźliśmy nić porozumienia – powiedział Wojciech Woźniczka przewodniczący zespołu odbiorczego.
Nowe statki powietrzne umożliwią transport dwóch pacjentów jednocześnie w następującej konfiguracji: z użyciem dwóch par noszy lub noszy i inkubatora. Dostępna jest również opcja do przewozu pacjenta poddanego terapii ECMO.
Dzięki posiadanym parametrom i dużym zasięgom samoloty Learjet 75 Liberty pozwolą na ewakuację medyczną poszkodowanych z odległych zakątków świata. W takiej sytuacji możliwa będzie instalacja dodatkowych noszy. Dodatkową opcją jest konfiguracja z trzema parami noszy, która może być wykorzystana do ewakuacji pacjentów lżej chorych z regionów, w których istnieje ryzyko ze względu na ich dalsze tam przebywanie.
- Zakup nowoczesnych statków powietrznych umożliwi nie tylko utrzymanie 24-godzinnej, gotowości operacyjnej zespołu transportowego, ale przede wszystkim pozwoli na podniesienie jakości udzielanych świadczeń medycznych. Pacjenci będą mogli liczyć na szybszy i bardziej komfortowy transport nawet na bardzo duże odległości bez konieczności dotankowania – mówił prof. Robert Gałązkowski, dyrektor LPR.
Przebazowanie drugiego samolotu do Warszawy planowane jest za kilka dni. Obie maszyny muszą przejść odprawę celną. Następnie odbędą się szkolenia pilotów i personelu medycznego. Wdrożenie nowego typu statku powietrznego wiąże się z szeregiem działań. Poza dopełnieniem formalności, LPR musi uzyskać certyfikat przewoźnika na nowy typ samolotu. Certyfikację musi też przejść wewnętrzna Organizacja Obsługowa, by zatrudnieni w niej mechanicy mogli zajmować się obsługą nowych samolotów. W grudniu zaplanowano również opracowanie standardu wyposażenia kabiny medycznej.
Wdrożenie pierwszego odrzutowca do służby planowane jest w pierwszych miesiącach 2022 r.
Dotychczas użytkowane w LPR samoloty Piaggio pozostaną w zakładzie jeszcze kilka lat, do czasu pełnego wdrożenia nowego typu statków powietrznych.
Kabina medyczna samolotu Learjet 75 Liberty:
- Dwa stanowiska do prowadzenia intensywnej terapii. Przy standardowym składzie załogi dają możliwość przetransportowania jednocześnie dwóch pacjentów w stanie niewymagającym intensywnej terapii (np. dwóch biorców nerek do przeszczepienia od jednego dawcy).
- Możliwość wyposażenia kabiny medycznej w trzecie stanowisko dla pacjenta w przypadku misji ewakuacji medycznej (medevac). Możliwość uzyskania wielu różnych konfiguracji kabiny medycznej do celów wykonania niestandardowych misji.
- Możliwość wykonania transportu osoby dorosłej bądź dziecka tuż po misji z użyciem inkubatora (brak konieczności pozostawiania inkubatora w miejscu, gdzie ostatnio wylądował samolot).
- Wysokiej klasy urządzenia medyczne z certyfikowanymi mocowaniami umożliwiającymi montaż tych urządzeń na ścianie, specjalnym moście doczepianym do noszy bądź inkubatorze, m.in. nowoczesny defibrylator/kardiomonitor, zaawansowany technologicznie respirator, pompy infuzyjne. Dodatkowo zespół będzie wyposażony w wideolaryngoskop, przenośny ultrasonograf, urządzenie do mechanicznej kompresji klatki piersiowej oraz urządzenie do oznaczania parametrów krytycznych (tzw. przenośne laboratorium).
- Specjalne mocowanie dla aparatury do pozaustrojowego natleniania krwi (ECMO).
- Wysokiej klasy inkubator noworodkowy wyposażony dodatkowo w mocowania dla urządzenia do terapii tlenkiem azotu oraz nawilżacz i ogrzewacz do gazów medycznych.
- Instalacja tlenowa z możliwością uzyskania nawet do 5640 litrów oraz instalacja próżniowa. Możliwość sterowania zasobami gazów medycznych za pomocą specjalnego interfejsu z siedzenia lekarza.
- Możliwość wykonania transportu z zachowaniem w kabinie medycznej ciśnienia jak na poziomie lotniska (tzw. poziom morza). Wskaźnik aktualnego ciśnienia panującego wewnątrz kabiny medycznej (cabin altitude).
- Specjalna platforma pozwalająca na bezpieczne zamocowanie noszy bądź inkubatora na noszach w karetce naziemnej (do transportów B2B – bed to bed).
- Elektryczne urządzenie wspomagające załadunek pacjenta na pokład samolotu.
- Panel sterowania służący do centralnego zarządzania kabiną medyczną, w tym instalacją tlenową, próżniową, elektryczną, oświetleniem i ogrzewaniem. Wskaźniki informujące o ciśnieniu w instalacji tlenowej, o temperaturze wewnętrznej oraz o wysokości kabinowej.
- Interkom oraz telefon satelitarny dla załogi medycznej, z możliwością połączenia się z dowolnym telefonem na świecie.
- 7 różnych zatwierdzonych konfiguracji kabiny medycznej oraz dodatkowo jedna tzw. fabryczna.
- Szuflada zamykana na kluczyk, szuflada grzewcza i lodówka na leki / preparaty krwiopochodne w tylnym przedziale.
inf pras