O zasadności zmiany podległości organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej wskazywaliśmy od 2010 roku czyli od czasu kiedy zespolono organy inspekcji szczebla powiatowego i wojewódzkiego poprzez ustanowienie ich organami niezespolonej administracji rządowej - pisze OPZZ.
Praktyczne funkcjonowanie inspekcji sanitarnej w latach 2010 – 2015 dowiodły, że jedynie pionowa struktura, w której funkcjonowała Państwowa Inspekcja Sanitarna przed rokiem 2010 – umożliwiała ministrowi zdrowia sprawowanie skutecznego nadzoru w zakresie zdrowia publicznego i bezkolizyjne podejmowanie decyzji w przypadku zagrożeń epidemiologicznych w kraju.
Postulat zasadności powrotu do pionowego podporządkowania organów PIS był wielokrotnie przedmiotem dyskusji i konkretnych wniosków strony społecznej (pracowników i pracodawców) w ramach branżowego Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia. Nowelizacja to także inicjatywa strony związkowej dzięki której powołany został Podzespół ds. opracowania zmian nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, złożony z ekspertów związkowych, którzy we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym pracowali nad przygotowaniem zmian nowelizujących dotychczasowe rozwiązania.
Źródło: OPZZ