Narodowy Fundusz Zdrowia na swojej stronie internetowej opublikował informację o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w III kwartale 2014 r. Czego dotyczyły te skargi?
W III kwartale 2014 r. rozpatrzono 1 214 skarg, w tym:
w oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia - 1 148 skarg,
w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia - 66 skarg.
Rozpatrywane były skargi dotyczące:
- naruszenia praw pacjentów w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców posiadających umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia
- przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw
- zaniedbań lub nienależytego wykonywania zadań przez pracowników Narodowego Funduszu Zdrowia.
1030 skarg dotyczyło świadczeniodawców. Pacjenci skarżyli się m.in. na dostępność do świadczeń, a także na jakość świadczeń.
Wśród wszystkich skarg rozpatrzonych w III kwartale 2014 r. w Narodowym Funduszu Zdrowia jako zasadne uznano skargi dotyczące m.in.:
- pobierania opłat za świadczenia opieki zdrowotnej,
- odmowy udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej,
- długiego czasu oczekiwania na realizację świadczeń opieki zdrowotnej,
- organizacji pracy świadczeniodawców (np. nieprzestrzegania harmonogramu pracy przez lekarzy).
Pacjenci skarżą się również na działalność Narodowego Funduszu Zdrowia. Rozpatrzono 184 tego typu skargi.
Skargi zasadne dotyczyły m.in.:
- zachowania pracowników OW NFZ
- długiego czasu oczekiwania na uzyskanie danych dostępowych do ZIP
- skierowań na leczenie uzdrowiskowe.
Źródło: NFZ
Przeczytaj również: Czy Polacy zadowoleni się są z opieki medycznej w ramach NFZ?