Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

Pakiet dla farmacji - co zawiera

MedExpress Team

MedExpress Team

Pakiet dla farmacji - co zawiera - Obrazek nagłówka
Fot . Robert Robaszewski / Agencja Gazeta
Podczas posiedzenia Komisji Zdrowia Senatu RP poświęconego sytuacji ekonomicznej aptek przedstawiciele NRA przedstawili pakiet propozycji samorządu aptekarskiego, dotyczących wprowadzenia do porządku prawnego regulacji, które mają na celu uporządkowanie rynku farmaceutycznego i poprawy sytuacji ekonomicznej aptek.
Fot . Robert Robaszewski / Agencja Gazeta Fot . Robert Robaszewski / Agencja Gazeta

Podczas posiedzenia Komisji Zdrowia Senatu RP poświęconego sytuacji ekonomicznej aptek oraz problemom związanym z dostępem aptek i ich pacjentów do leków refundowanych, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej dr Grzegorz Kucharewicz i wiceprezes NRA dr Marek Jędrzejczak przedstawili pakiet propozycji samorządu aptekarskiego, dotyczących wprowadzenia do porządku prawnego regulacji, które mają na celu uporządkowanie rynku farmaceutycznego i poprawy sytuacji ekonomicznej aptek.

Podczas posiedzenia Komisji Zdrowia Senatu RP, prezes NRA Grzegorz Kucharewicz omówił sytuację ekonomiczną aptek, problem braku leków i ich reglamentacji oraz postulaty zawarte w „Pakcie dla farmacji”, wiceprezes NRA Marek Jędrzejczak zaprezentował koncepcję map potrzeb farmaceutycznych oraz projekt ustawy o zawodzie farmaceuty i izbach aptekarskich, a mgr farm. Dariusz Smoliński opowiedział o roli farmaceutów szpitalnych i wskazał, jakich zmian należy dokonać, aby wzmocnić pozycję farmaceuty w podmiocie leczniczym.

Zdaniem przedstawicieli NRA obecnie nie ma możliwości prowadzenia niezależnych aptek, realizujących ich podstawowe ustawowe zadania, ponieważ:

  1. niezależne apteki nie mają dostępu do wszystkich produktów leczniczych,
  2. o dostępie do leków decydują podmioty sieciowe,
  3. warunki oferowane niezależnym aptekom są gorsze od warunków dla aptek sieciowych,
  4. nie istnieją, wzorem większości krajów Unii Europejskiej, ograniczenia demograficzne i geograficzne przy zakładaniu nowych aptek, co w konsekwencji oznacza, że każdą niezależną aptekę podmiot będący właścicielem sieci może „zniszczyć” w bardzo
  5. rozszerzanie obrotu pozaaptecznego podważa sen istnienia aptek ogólnodostępnych.

Naczelna Izba Aptekarska proponuje:

  • Uchwalenie przepisów zapewniających polskim pacjentom dostęp do leków refundowanych. Zagwarantowanie wszystkim aptekom stałego i równego dostępu do leków.
  • Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego zasady, że aptekę mogą prowadzić wyłącznie farmaceuci lub spółki kontrolowane przez farmaceutów. Zdaniem samorządu aptekarskiego, jedyną efektywną gwarancję prawidłowego prowadzenia apteki stanowi zasada, że apteka może być prowadzona przez farmaceutę lub spółkę, w skład której wchodzi ponad 50 % farmaceutów.
  • Wprowadzenie Map Potrzeb Usług Farmaceutycznych, określających liczbę i rozmieszczenie aptek ogólnodostępnych, które mogą być utworzone w danym województwie. Ustanowienie kryteriów demograficznych i geograficznych, które powinny być uwzględniane przy wydawaniu zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej.
  • Uchwalenie ustawy normującej kompleksowo zasady wykonywania zawodu farmaceuty oraz funkcjonowanie izb aptekarskich (projekt ustawy o zawodzie farmaceuty i izbach aptekarskich, opracowany przez NIA, przekazany został ministrowi zdrowia).
  • Zmianę sposobu ustalania urzędowej marży detalicznej poprzez wprowadzenie zasady, że marża naliczana jest od ceny hurtowej leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego albo wyrobu medycznego. Przyjęty w ustawie o refundacji leków sposób ustalania marży detalicznej – od wartości limitu ustalonego przez ministra zdrowia - sprawia, że w wielu aptekach wydawanie leków refundowanych przynosi straty.
  • Wprowadzenie rozwiązań prawnych zabezpieczających właścicieli aptek przed negatywnymi konsekwencjami finansowymi obniżania cen refundowanych produktów leczniczych w wyniku zmiany wykazów refundacyjnych.
  • Wyeliminowanie obrotu lekami w sklepach ogólnodostępnych. Przemawia za tym ważny interes społeczny. Leki muszą wrócić do apteki! Tylko tam są właściwe warunki do ich przechowywania i tylko tam pacjent uzyska rzetelną informację o nabywanym leku.
  • Dostosowanie przepisów o obowiązku pełnienia dyżurów przez apteki do podstawowych zasad państwa prawa.
  • Doprecyzowanie i uszczelnienie regulacji dotyczących łączenia obrotu hurtowego z detalicznym w ramach tego samego podmiotu i jednostek powiązanych. Ze względu na ważny interes państwa należy przeciwdziałać monopolizacji rynku detalicznego i hurtowego leków.
  • Wprowadzenie przepisów wzmacniających rolę apteki szpitalnej i farmaceutów wykonujących zawód w tej aptece.
  • Wprowadzenie refundowanej opieki farmaceutycznej.
  • Rozwiązanie problemu zagospodarowania leków, które pozostają w aptece po wygaśnięciu zezwolenia na jej prowadzenie.
  • Skreślenie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 6 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych dotyczącego obowiązku zwrotu refundacji przez apteki, ponieważ jest on sprzeczny z pozostałymi obowiązującymi przepisami prawa.

Źródło: nia.org.pl

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.