Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Piotr Bromber na konferencji KRAUM: ilość i jakość nie muszą stać w sprzeczności

MedExpress Team

Piotr Wójcik

Opublikowano 21 kwietnia 2023 21:14

Piotr Bromber na konferencji KRAUM: ilość i jakość nie muszą stać w sprzeczności - Obrazek nagłówka
– Nie status uczelni jest kluczowy, ale pilnowanie standardów. To dla nas priorytet. Warto robić wszystko, by utrwalić przekonanie, że ilość i jakość nie muszą stać w sprzeczności – powiedział wiceminister zdrowia Piotr Bromber podczas konferencji „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa” zorganizowanej we Wrocławiu przez Konferencję Rektorów Akademickich Uniwersytetów Medycznych.

Jak zapewnił wiceszef resortu zdrowia, podjęte już zostały działania, które mają zmienić standardy kształcenia na kierunku lekarskim, lekarsko-dentystycznym. Gotowy jest już projekt rozporządzenia w tej sprawie.

– Dla nas standardy kształcenia są czymś oczywistym i nadrzędnym w kontekście pilnowania jakości kształcenia. Najważniejsze zmiany, jakie planujemy w zmianach standardów to przede wszystkim kwestia listy umiejętności. Zostawiliśmy 45 umiejętności, które student musi wykonać samodzielnie. Poruszamy również kwestie dotyczące koncentracji na objawach czy obejmujące rozszerzenie nauczania klinicznego – wymienił Piotr Bromber.

Do kluczowych elementów planowanych zmian w standardach ministerstwo zalicza podkreślenie roli centrów symulacji oraz wprowadzenie jako obowiązkowego egzaminu OSCE, mającego weryfikować kompetencje i umiejętności. Najważniejszą rolę w systemie kształcenia przyszłych lekarzy mają pełnić uniwersytety medyczne legitymujące się wieloletnim doświadczeniem. Uczelnie, które dopiero planują uruchomić kierunek lekarski mają natomiast móc liczyć na wsparcie.

Krytyczne zdanie wobec projektu ministerstwa zdrowia przedstawił dr Grzegorz Wrona z Naczelnej Rady Lekarskiej. Wątpliwości samorządu budzą między innymi ruchy związane zajęciami przedklinicznymi. Ważnym aspektem powinno być też kształcenie w warunkach powstawania nauki.

– Niesłychanie pożądana będzie działalność naukowa uczelni. Lekarz musi być przygotowany w toku studiów do rozpoznawania tego, co jest wiedzą aktualną i odróżnienia tego, co jest fake-wiedzą czy zwykłym kuglarstwem, ubranym w sugestywne nieprawdy. Mamy z tym dziś powszechnie do czynienia. Oczekujemy co najmniej utrzymania na dotychczasowym poziomie jakości kształcenia. Chcielibyśmy przyznawać prawo wykonywania zawodu młodym koleżankom i kolegom, nie tylko świetnie przygotowanym teoretycznie, ale też praktycznie. Przyszli lekarze już w trakcie studiów powinni być nauczeni pokory do medycyny i do chorego. Dziś tej pokory lekarzom brakuje – podsumował dr Grzegorz Wrona.

Po sesji dyskusyjnej konferencji, na którą składały się cztery panele, rozpoczęły się prace w grupach roboczych, dotyczące rekomendacji KRAUM odnośnie kształcenia w zawodach medycznych, informatyzacji procesu kształcenia, kompetencji dydaktycznych i procedur jakości kształcenia.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także