Przedsiębiorcy z BCC liczą, że jeszcze w tej kadencji Sejmu uda się wprowadzić ustawę o zdrowiu publicznym.
Rada ministrów na posiedzeniu 7 lipca br. przyjęła przedłożony przez ministra zdrowia projekt ustawy o zdrowiu publicznym. Po zmianie na stanowisku ministra zdrowia nastąpiło znaczne przyśpieszenie prac nad tą ustawą, co cieszy BCC. Jest to również spełnienie apelu Business Centre Club skierowanego 8 czerwca 2015 r. do pani premier Ewy Kopacz podczas zamkniętego spotkania z przedsiębiorcami BCC.
BCC chwali ustawę autorstwa Beaty Małeckiej-Libery:
"Ustawa, której podstawą działania będzie przyjęty przez rząd - Narodowy Program Zdrowia na lata 2016 – 2020 zakłada m.in. utworzenie Rady ds. Zdrowia Publicznego jako organu opiniodawczo-doradczego ministra zdrowia. To lepsze rozwiązanie niż poprzednio proponowane. Wskazuje, że bezpośredni nadzór nad zdrowiem publicznym jako koordynator przejmuje konstytucyjny minister (o co postulował BCC), a nie pełnomocnik rządu. W jej skład wejdą także pracodawcy - o co konsekwentnie wnioskował BCC w trakcie konsultacji społecznych. Z uznaniem należy odnieść się do trybu ich przeprowadzenia opartego na najlepszych wzorcach dialogu społecznego, w atmosferze zrozumienia oraz otwartości na odmienne opinie i poglądy w dyskusji na argumenty. To niewątpliwa osobista zasługa p. minister Beaty Małeckiej-Libery dotychczasowego pełnomocnika rządu ds. przygotowania projektu ustawy o zdrowiu publicznym.
Korzyści dla przedsiębiorców:
• zmniejszenie kosztów absencji chorobowej oraz kosztów wypadków przy pracy i ograniczenie ryzyka zawodowego;
• zmniejszone koszty związanych z fluktuacją kadr;
• optymalne przedłużenie okresu zawodowej aktywności osób starszych;
• racjonalizacja ponoszonych kosztów na: ochronę zdrowia, bhp, szkolenia i świadczenia socjalne;
• wzmocnienie służby medycyny pracy w mechanizmie diagnozowania problemów zdrowia publicznego i podmiotu współodpowiedzialnego za prowadzenie polityki zdrowotnej.
Oczekiwania przedsiębiorców:
• przyjęcie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu RP ustawy o zdrowiu publicznym;
• przeprowadzenie ze stroną społeczną konsultacji nad Narodowym Programem Zdrowia na lata 2016-2020;
• precyzyjne określenie stabilnych mechanizmów finansowania zadań NPZ w realizacji zadań wynikających z ustawy o zdrowiu publicznym;
• jednoznaczne określenie roli i pozycji pełnomocnika rządu ds. zdrowia publicznego w realizacji NPZ i dysponowania przeznaczonym na ten cel funduszem; • zwiększenie udziału wydatków na profilaktykę chorób zawodowych i medycynę pracy;
• inicjowanie i prowadzenie przez państwo badań naukowych oraz współpracy międzynarodowej w zakresie zdrowia publicznego z wykorzystaniem unijnych środków finansowych".