Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

Prokurator generalny przedstawił stanowisko w sprawie zakazu reklamy aptek

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 17 lutego 2016 13:54

Prokurator generalny przedstawił stanowisko w sprawie zakazu reklamy aptek - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock/Getty Images
Czy zakaz reklamy aptek jest niezgodny z Konstytucją. Stanowisko w sprawie zabrał prokurator generalny.

W związku z toczącym się postępowaniem przed Trybunałem Konstytucyjnym związanym ze skargą konstytucyjną przedsiębiorcy prowadzącego aptekę, prokurator generalny przedstawił stanowisko w sprawie zakazu reklamy aptek. Uznał, że taka regulacja narusza wolność działalności gospodarczej. Odniósł się do art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r.- Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2008r. Nr 45, poz. 271 ze zm.) i uznał, że jest niezgodny z art. 20 i art. 22 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP iż art. 54 ust. 1 w zw. z art. 31ust. 3 Konstytucji RP.

"Przyjmujemy stanowisko Prokuratora Generalnego z pełną akceptacją" - informuje BCC.

Ta opinia może mieć kluczowe znaczenie dla dalszego funkcjonowania rynku aptecznego w Polsce. Jest niezwykle istotna dla wszystkich podmiotów obecnych na polskim rynku aptek.  Potwierdza zasadność działań BCC w tym zakresie. Zwracaliśmy się niestety bezskutecznie do Prezydenta Bronisława Komorowskiego oraz Rzecznika Praw Obywatelskich z prośbą o skierowanie tej regulacji do Trybunału Konstytucyjnego.

Od momentu wejścia w życie 1 stycznia 2012 r. ustawy refundacyjnej obowiązuje zakaz reklamy aptek wynikający z art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne. Naszym zdaniem każdy zakaz reklamy, bez względu na zakres działalności, ogranicza swobodę przedsiębiorczości. Uderza finansowo także w rynek reklamy i mediów. Niekorzystnie wpływa na rynek pracy. Ogranicza dostęp obywateli do informacji handlowej. Odstrasza od wchodzenia na polski rynek nowe podmioty zagraniczne. Taki zakaz nie znajduje żadnego merytorycznego uzasadnienia gospodarczego i może pozostawać w sprzeczności z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Zaprezentowane przez Prokuratora Generalnego stanowisko stwarza możliwość podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmian w ustawie Prawo farmaceutyczne w kierunku doprecyzowania przepisów dotyczących reklamy aptek i leków.

Źródło BCC

Tematy

BCC / leki / reklama ap

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także