Czego oczekują rezydenci?
- Zajęcia kliniczne w grupach nie większych niż 6 osób na wszystkich latach studiów.
- Ustalenie górnego limitu 10% zajęć klinicznych w warunkach symulowanych.
- Nauka anatomii na preparatach ciał ludzkich, z ograniczeniem zajęć symulowanych do maksymalnie 10% godzin.
- Wymóg, aby placówki medyczne prowadzące nauczanie kliniczne wykonywały odpowiednią liczbę i różnorodność świadczeń medycznych.
Zdaniem Porozumienia Rezydentów OZZL aktualne standardy są zbyt ogólne, co umożliwia uczelniom stosowanie półśrodków. Rezydenci uważają, że ich postulaty to absolutne minimum, które powinno być oczekiwane od uczelni kształcących przyszłych lekarzy.
Opinia i rekomendacje Porozumienia Rezydentów OZZL
23 maja 2024 roku odbyło się posiedzenie Sejmowej podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, na którym zadeklarowano rozpoczęcie prac nad zmianą standardów kształcenia lekarzy. Obecne standardy nie przewidują licznych półśrodków obniżających jakość kształcenia. Rezydenci przedstawiają swoje propozycje zmian wraz z argumentacją.
Liczebność grup klinicznych Aktualne standardy przewidują maksymalny limit studentów w grupie klinicznej tylko na szóstym roku: zajęcia odbywają się w grupach liczących nie więcej niż 5 studentów, a w wyjątkowych przypadkach do 8 studentów. Rezydenci proponują, by limit ten obowiązywał na wszystkich latach, na których odbywają się zajęcia przy łóżku chorego, i wynosił maksymalnie 6 osób. Postulat ten poparły 62 organizacje, w tym Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych oraz Rada Organizacji Pacjentów przy Ministrze Zdrowia.
Kliniczne zajęcia symulacyjne Obecnie maksymalny odsetek zajęć praktycznych w formie symulowanej określony jest jedynie na szóstym roku (10% godzin zajęć). Na latach do 5 roku włącznie określony jest jedynie minimalny odsetek zajęć (5% godzin). Rezydenci proponują ustalenie maksymalnego odsetka zajęć symulowanych na wszystkich latach na poziomie 10%, aby zapobiec nadmiernemu opieraniu się na formie symulacyjnej przez uczelnie nieposiadające odpowiedniej infrastruktury klinicznej.
Doprecyzowanie formy zajęć morfologicznych Rezydenci postulują, aby zajęcia odbywały się w prosektorium anatomicznym, z wykorzystaniem preparatów ciał ludzkich pochodzących z donacji (lub zakupu) jako podstawy nauczania, a symulowane zajęcia stanowiły nie więcej niż 10% godzin. Ma to zapobiec degradacji jakości kształcenia opartej na plastikowych modelach i innych substytutach.
Doprecyzowanie formy zajęć klinicznych Zajęcia przy łóżku chorego powinny odbywać się w placówkach, które zapewniają odpowiednią liczbę i różnorodność świadczeń zdrowotnych, umożliwiających studentom osiągnięcie efektów uczenia się z zakresu nauk klinicznych. Rezydenci postulują dodanie tego zapisu do grup zajęć E i F, aby zapobiec nauczaniu w placówkach o zbyt małej liczbie i różnorodności świadczeń.
Źródło: Porozumienie Rezydentów OZZL