Niezwykłe pomysły polskich inżynierów, studentów i firm trafiły właśnie na giełdę pomysłów akcji. Wśród nich znajdują się gotowe narzędzia, innowacyjne prototypy i projekty poszukujące inwestorów. Na internetowej giełdzie znajdziemy 12 pomysłów, wśród nich projekty adaptera do maski do nurkowania, prostej konstrukcji maseczki ochronnej, czy platform telemedycznych.
Giełda pomysłów prezentuje innowacje zgłoszone przez uczestników Covid Challenge – inicjatywy Centrum Informacji Kryzysowej Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz firmy doradczej Planet Partners – w której inżynierowie, studenci i firmy proponują rozwiązania najbardziej palących problemów służby zdrowia związanych z walką z epidemią koronawirusa. Celem giełdy jest ułatwienie innowacyjnym rozwiązaniom dotarcia do potencjalnych odbiorców: pracowników placówek medycznych, inwestorów, czy firm lub badaczy zainteresowanych nawiązaniem współpracy z pomysłodawcami.
– Główną ideą przyświecającą akcji było stworzenie takich rozwiązań, które służba zdrowia będzie mogła szybko i możliwie niskim kosztem wykorzystać w codziennej walce z epidemią. Dlatego szczególne miejsce na giełdzie zajmuje kategoria „zrób to sam”, w której można znaleźć rozwiązania do wykorzystania przez każdego, kto ma podstawowe narzędzia – mówi dr Jakub Ryzenko z Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN, współorganizatora akcji. – Te projekty to między innymi pomysł na elementy drukowane 3D, czy sposób przygotowania maseczki filtrującej z powszechnie dostępnych komponentów medycznych.
Takim projektem jest na przykład adapter komercyjnej maski do snorkelingu – „przejściówka”, zaprojektowana pod kątem wykorzystania z maskami pełnotwarzowymi dostępnymi w sklepach sportowych. Pomysł ma postać projektu do druku 3D, który można wykonać na domowej lub przemysłowej drukarce. Wydrukowana część pozwala na połączenie maski ze standardowo wykorzystywanymi w ratownictwie filtrami, dzięki czemu jej użytkownik może oddychać czystym, nieskażonym powietrzem. Projektanci razem z grupą około stu drukarzy produkują adaptery i razem z maskami przekazują je do szpitali, a dołączyć do ich inicjatywy może każdy zainteresowany.
Oprócz rozwiązań „zrób to sam” na giełdzie znajdują się też takie narzędzia, które są już na etapie zaawansowanym, ale wymagają pozyskania inwestorów, np. platforma telemedyczna RSQ i doraźne respiratory: ResPi, Pro-Mill i Breath.
Są też pomysły i prototypy, czyli projekty we wczesnej fazie rozwoju wymagające dopracowania oraz obiecujące tematy badawcze, które mogą prowadzić do odkrycia, np. nowych metod dekontaminacji. Na stronie internetowej możemy znaleźć 12 wyselekcjonowanych projektów, a organizatorzy zapewniają, że wkrótce pojawią się kolejne, równie innowacyjne pomysły. Zgłoszenia napływają zarówno od osób indywidualnych jak i od innowacyjnych firm, które mają pomysł i tych które chcą pomóc w jego rozwinięciu. Organizatorzy deklarują, że każdemu wartościowemu projektowi chcą pomóc w rozwoju i jak najszybszym dotarciu do odbiorców, albo w nawiązaniu kontaktu z jednostką lub osobą mającą to, czego danemu projektowi brakuje.
– Cały czas czekamy na nowe zgłoszenia. Od początku trwania akcji podkreślamy, że nie jest to zwykły konkurs, dlatego rozpoczęcie drugiego etapu nie oznacza zakończenia pierwszego. Najczarniejszy scenariusz, który przewidywaliśmy w marcu na szczęście nie spełnił się, ale epidemia wciąż trwa, a medycy nadal bardzo potrzebują naszej pomocy – mówi Łukasz Wilczyński z Planet Partners, współorganizatora Covid Challenge. – Już niedługo planujemy kolejne rundy ocen, w trakcie których eksperci z instytucji partnerskich: Zakładu Medycyny Katastrof i Pomocy Doraźnej UJCM oraz Medycznego Zespołu Ratunkowego PCPM przyjrzą się nowym zgłoszeniom.
Akcja Covid Challenge organizowana jest przez Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN we współpracy z firmą Planet Partners, która od wielu lat zajmuje się komunikacją innowacyjnych rozwiązań. Partnerami merytorycznymi akcji zostali: Zakład Medycyny Katastrof i Pomocy Doraźnej UJCM oraz Medyczny Zespół Ratunkowy PCPM. Inicjatywa jest otwarta dla wszystkich zainteresowanych. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.covidchallenge.pl.
inf. pras.