Pacjenta ma prawo do…
... Dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielanych świadczeń zdrowotnych, opieki duszpasterskiej, informacji o swoim stanie zdrowia, wyrażenia zgody albo odmowy na udzielania świadczeń zdrowotnych. To tyle niektóre prawa pacjenta, o których przypomina RPP wszystkim placówkom medycznym posiadającym kontrakt z NFZ.
Zgodnie z art. 11 ustawy z 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do informacji o prawach, jakie mu przysługują, zarówno podczas hospitalizacji, jak i w każdej sytuacji, gdy udzielane są mu świadczenia zdrowotne. Świadczeniodawcy natomiast zobowiązani są taką informację umieścić w widocznym miejscu na terenie placówki medycznej.
RPP przygotował plakat informacyjny, na którym w sposób przejrzysty oraz zrozumiały zostały zamieszczone wszystkie prawa jakie przysługują pacjentom. Na publikacji widnieje również kontakt do Biura Rzecznika Praw Pacjenta oraz numer bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii na który pacjenci mogą zadzwonić w każdej sytuacji, gdy uważają, że któreś z ich praw zostało naruszone.
Plakat został udostępniony wszystkim placówkom medycznym na terenie Polski posiadającym kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. RPP poprosił o wydrukowanie oraz zamieszczenie plakatu w widocznym miejscu na terenie tych placówek, a także o zamieszczenie wersji elektronicznej publikacji na ich stronach internetowych.
Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta
Czytaj także: Pierwszy grubas Europy