Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Strategia Rzecznik Praw Pacjenta na najbliższe lata: Najważniejsze cele

MedExpress Team

medexpress.pl

Opublikowano 24 października 2024 08:23

Strategia Rzecznik Praw Pacjenta na najbliższe lata: Najważniejsze cele - Obrazek nagłówka
Lepsza organizacja kolejek do świadczeń, walka o lepszą dostępność i jakość leczenia i walka z nadużyciami i szerzeniem fake newsów, przede wszystkim przez pseudomedyków, w tym tych profesjonalistów medycznych, którzy lekceważą zasady EBM – to cele strategii wieloletniej Rzecznika Praw Pacjenta, przedstawionej z okazji 15-lecia tej instytucji.

Obchody jubileuszu Rzecznika Praw Pacjenta odbyły się w ramach XX Forum Rynku Zdrowia. Przypomniano, że ustawa o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta została uchwalona w 2008 roku i weszła w życie w kolejnym roku. Ostatnie lata, zwłaszcza okres pandemii, zdecydowanie przyspieszyły wzmacnianie roli pacjentów w systemie, sformułowano hasło systemu pacjentocentrycznego – i nawet jeśli pozostaje to jeszcze bardziej w sferze deklaracji czy życzeń, nie ma wątpliwości, że rola pacjentów (również organizacji pacjenckich) jest dziś silniejsza niż piętnaście, a nawet dziesięć lat temu.

Bartłomiej Chmielowiec, który jest Rzecznikiem Praw Pacjentów od 2017 roku, przedstawił we wtorek strategię dla kierowanej przez siebie instytucji na kolejnych kilka lat. Wśród kluczowych zadań Chmielowiec wskazał m.in. poprawę organizacji kolejek, zwiększanie dostępności i poprawę jakości udzielanych świadczeń, walkę z nadużyciami i szerzenie fałszywych informacji przez pseudomedyków. Rzecznik zwrócił uwagę zwłaszcza na ten ostatni punkt, podkreślając swoją determinację (ale też obiektywną konieczność) walki z – jak określił wprost – szarlatanami, którzy zbijają kapitał (dosłownie i w przenośni) na szukających pomocy i zdezorientowanych, przestraszonych stanem swojego zdrowia, osobach.

Cele, jakie stawia sobie RPP w latach 2024-2027, to:

- zapewnienie funkcjonowania efektywnego systemu zapobiegania naruszeniom praw pacjenta;

- zapewnienie funkcjonowania efektywnego systemu zapewniającego przestrzeganie praw pacjentów w szpitalach psychiatrycznych;

- zapewnienie efektywnych narzędzi wspierających pacjenta w korzystaniu z systemu ochrony zdrowia;

- poprawa efektywności Rzecznika Praw Pacjenta;

- inspirowanie zmian w zakresie bezpieczeństwa pacjenta w systemie ochrony zdrowia;

- zbieranie informacji o zdarzeniach niepożądanych oraz opracowywanie rekomendacji, analiz i raportów;

- zabezpieczenie potrzeb pacjentów dotkniętych zdarzeniami niepożądanymi;

- wypracowanie dobrych praktyk komunikacji z pacjentem.

W tym celu, jak wskazał RPP w opublikowanej strategii, konieczne jest m.in. powiększenie zasobów kadrowych Biura RPP, dalsze zaangażowanie kluczowych interesariuszy systemu ochrony zdrowia w realizację poszczególnych inicjatyw, rozwój nowych kompetencji Rzecznika, komunikacja zewnętrzna oraz wewnętrzna, stabilność prawna i ekonomiczna oraz stan systemu ochrony zdrowia.

- Ambicją Rzecznika jest inicjowanie pozytywnych zmian w ochronie zdrowia, m.in. wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa pacjenta, w tym przedsięwzięć podejmowanych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Zdrowia — czytamy w „Strategii”.

W tym kontekście warto przypomnieć, że podczas ostatniego posiedzenia Komisja Zdrowia pozytywnie zaopiniowała budżet RPP, znacząco zwiększony w stosunku do dwóch poprzednich lat. Posłowie zarówno koalicji rządzącej jak i opozycji podkreślali, że RPP dobrze wykonuje zadania, do których ta instytucja została powołana i nie ma wątpliwości, że większe środki wykorzysta w sposób celowy.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także