Dr hab. n. med. Michał Brzeziński z Katedry i Kliniki Pediatrii, Gastroenterologii, Alergologii i Żywienia Dzieci GUMed alarmuje, że świadomie zmierzamy w kierunku zdrowotnej katastrofy. Jego zdaniem konieczna jest wielowymiarowa strategia, która obejmuje edukację zdrowotną, zmianę nawyków żywieniowych oraz zwiększenie aktywności fizycznej dzieci.
Kluczowym elementem takiej strategii powinna być edukacja zdrowotna w szkołach, wykraczająca poza tradycyjne podejście do nauczania – to nie mogą być teoretyczne lekcje przypominające lekcje historii, lecz raczej angażujące doświadczenia, jak na przykład warsztaty z przygotowywania zdrowych posiłków, zajęcia praktyczne z dietetykami i spotkania z ekspertami, które uświadomią dzieciom, jak dbać o swoje zdrowie.
Działania te powinny iść w parze z reformą systemu promocji zdrowia, w tym z regulacją reklam skierowanych do najmłodszych. Jak zauważa Dr hab. n. med. Michał Brzeziński, reklamy słodkich, wysoko przetworzonych produktów działają na dzieci niczym dopamina, co powoduje, że kształtują one niezdrowe nawyki od wczesnych lat życia. Dlatego istotne jest ograniczenie tego typu reklam i jednoczesne promowanie zdrowych produktów.
M. Brzeziński wskazuje także na pozytywne efekty wprowadzenia tzw. podatku cukrowego, który nie tylko przyczynił się do zmniejszenia konsumpcji niezdrowych napojów, ale także dostarczył funduszy na programy edukacyjne i prewencyjne. Jego zdaniem, regulacje dotyczące reklamy oraz dostępności zdrowych produktów to kolejne kroki, które powinny być podjęte, by zapewnić długofalowe, pozytywne zmiany w zdrowiu społeczeństwa.