W pięciu skontrolowanych szpitalach wojewódzkich dane zawarte w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL), nie odzwierciedlały stanu faktycznego. Ponadto szpitale nie wywiązywały się z obowiązku udostępniania pacjentom informacji dotyczących m.in.:
- godzin udzielania świadczeń,
- możliwości i sposobu zapisania się na listę oczekujących,
- trybu składania skarg i wniosków,
- dostępnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych.
Pomimo tych nieprawidłowości pacjentom zapewniono przejrzyste, oparte na kryteriach medycznych zasady ustalania kolejności dostępu do świadczeń medycznych.
Dodatkowo w ośmiu szpitalach pacjenci nie mieli możliwości umawiania się na wizyty w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej drogą elektroniczną, monitorowania swojego statusu na liście oczekujących ani otrzymywania powiadomień o terminach wizyt, co stanowiło naruszenie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. W żadnym ze skontrolowanych podmiotów nie zapewniono także możliwości rejestracji drogą elektroniczną do oddziałów szpitalnych.
Nieprawidłowości dotyczyły również systemów kolejkowych – w sześciu skontrolowanych szpitalach wojewódzkich systemy te nie pozwalały na prześledzenie sposobu zagospodarowania zwolnionych terminów udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.
W dziesięciu szpitalach wojewódzkich nie spełniono norm zatrudnienia personelu lekarskiego i pielęgniarskiego. Najczęściej problem ten dotyczył pielęgniarek, co tłumaczono ich niedoborem na rynku pracy. W trzech szpitalach nie ustalono minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych, co było niezgodne z wymogami ustawy o działalności leczniczej.
Nieprawidłowości w obszarze gospodarki majątkowo-finansowej dotyczyły w szczególności:
- nieuwzględniania w zasadach rachunkowości niektórych obligatoryjnych elementów,
- niedoprecyzowania zasad ustalania wielkości rezerw na odszkodowania,
- wdrażania standardu rachunku kosztów,
- opóźnień w przedstawianiu radzie społecznej planu finansowego do zaopiniowania,
- braku obligatoryjnych zmian w planie finansowym,
- opieszałości i niskiej skuteczności działań windykacyjnych,
- nieterminowego regulowania płatności, skutkującego koniecznością zapłaty odsetek,
- nieumieszczania raportów o sytuacji ekonomiczno-finansowej w Biuletynie Informacji Publicznej,
- nienależytego zarządzania mieniem.
Wnioski
Najwyższa Izba Kontroli wnioskuje do Ministra Zdrowia o:
- podjęcie prac mających na celu zapewnienie koordynacji i optymalizacji wykorzystania bazy materialnej i kadrowej systemu opieki zdrowotnej;
- dokonanie przeglądu i oceny obowiązujących procedur wyboru kadry zarządzającej w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej;
- podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do określenia w przepisach ustawy o działalności leczniczej maksymalnego dopuszczalnego nieprzerwanego czasu pracy personelu lekarskiego zatrudnionego na podstawie umów cywilnoprawnych, w celu wyeliminowania przypadków nadmiernie długiego czasu udzielania świadczeń zdrowotnych (nieprzerwanie przez kilka dni) przez lekarzy.
Źródło: NIK