- Do tej pory, jeśli pacjent chciał dowiedzieć się, w której placówce jest możliwość dostania się do lekarza bez kolejki, musiał poszukiwać informacji w internecie. W tej chwili dzięki TIP jest inaczej. Chory, dzwoniąc pod nr 800 190 590, dowie się o najkrótszych terminach leczenia - powiedział minister zdrowia Łukasz Szumowski.
- To bardzo znacząca chwila. Już od września działa Telefoniczna Informacja Pacjenta w trybie całodobowym. Pacjenci będą mogli uzyskać informacje, które mają charakter „pilny”, np. jeżeli ktoś się w nocy źle poczuje, to może zadzwonić na infolinię i dowiedzieć się, gdzie uzyskać pomoc – powiedział p.o. prezesa Adam Niedzielski.
Dodał, że zostały wprowadzone nowe metody komunikacji, takie jak: e-mail, możliwość prowadzenia czatu, a także porozumiewania się w języku migowym w określonych godzinach. – Wprowadziliśmy także komunikację w języku angielskim. Dzięki temu osoba obcojęzyczna będzie mogła uzyskać pomoc – wyjaśnił Niedzielski.
Niedzielski zaznaczył, iż średni czas oczekiwania na odebranie połączenia wynosi 11 sekund. – Obecnie odbieralność połączeń jest na poziomie 95- 96 procent.
Pacjenci, korzystając z TIP, najczęściej pytają o:
- terminy i miejsca udzielania świadczeń
- kierowanie na leczenie uzdrowiskowe, na jakim etapie jest złożony wniosek na leczenie, czy nie zwolniło się miejsce w kolejce oczekujących
- dostępność leków
Infolinię w ciągu doby obsługuje ok. 60 konsultantów. Połączenie z numerem infolinii w całej Polsce jest bezpłatne. To początek zmian, docelowo Telefoniczna Informacja Pacjenta będzie nie tylko pomagała pacjentowi poruszać się po systemie ochrony zdrowia, lecz także – z czasem, na wzór brytyjskiego NHS, pozwoli na uzyskanie prostych porad medycznych.
Telefoniczna Informacja Pacjenta funkcjonuje od 13 listopada 2018 roku. Początkowo połączenia odbierali pracownicy Oddziałów NFZ. Teraz obsługą infolinii zajmuje się profesjonalna i doświadczona firma zewnętrzna wyłoniona w przetargu – Call Center Inter Galactica (CCIG) z Wrocławia.