Jak twierdzą osoby zgłaszające problem do Rzecznika, pacjenci byli odsyłani przez pracowników szpitali do siebie nawzajem, bez możliwości uzyskania pomocy lekarskiej. Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do wymienionych placówek z wnioskiem o przekazanie wyjaśnień dotyczących podjętych działań w zakresie zabezpieczenia udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentom tych podmiotów od dnia 1 stycznia 2018 r.
Niezależnie od zgłoszeń pacjentów, Rzecznik z własnej inicjatywy, na podstawie doniesień medialnych, wystąpił także do Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhofa w Białymstoku o wyjaśnienia dotyczące zapewnienia świadczeń zdrowotnych pacjentom od początku 2018 r., a także prowadzi postępowanie w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów w stosunku do Samodzielnego Publicznego Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Warszawie. Postępowanie dotyczy akcji protestacyjnej z dnia 8 listopada 2017 r. „dzień bez lekarza”.
Rzecznik Praw Pacjenta na bieżąco monitoruje obecną sytuację w służbie zdrowia, w tym zgłoszenia pacjentów związane z wypowiadaniem klauzul opt-out przez lekarzy. W każdej sytuacji, która wskazuje na naruszenie praw pacjenta związane z dostępem do świadczeń zdrowotnych, w związku z niewystarczającą obsadą lekarską, Rzecznik będzie interweniował w placówce medycznej.
źródło: RPP