Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

Wystąpienie Rzecznika Praw Pacjenta w sprawie psychiatrii dziecięcej

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 19 lutego 2018 15:12

Wystąpienie Rzecznika Praw Pacjenta w sprawie psychiatrii dziecięcej - Obrazek nagłówka
Fot. MedExpress TV
Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływają niepokojące informacje o alarmującej sytuacji psychiatrii dziecięcej w całym kraju. Bartłomiej Chmielowiec skierował w tej sprawie wystąpienie do ministra zdrowia.
Informacje do Rzecznika Praw Pacjenta kierowane są przez pacjentów i ich rodziny, lekarzy specjalistów w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, konsultanta krajowego oraz konsultantów wojewódzkich w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, kierowników szpitali psychiatrycznych oraz rzeczników praw pacjenta szpitala psychiatrycznego.
Rzecznik Praw Pacjenta apeluje do ministra zdrowia o podjęcie zdecydowanych działań skutkujących poprawą sytuacji w dziecięcej i młodzieżowej psychiatrycznej opiece zdrowotnej. W swoim wystąpieniu zwraca uwagę m.in. na niedostateczny poziom finansowania świadczeń
z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, trudne warunki hospitalizacji małoletnich pacjentów oraz braki kadrowe wśród personelu medycznego. Wzrost nakładów finansowych, tworzenie warunków sprzyjających podejmowaniu specjalizacji w dziedzinie psychiatrii dzieci
i młodzieży oraz zmiany organizacyjne to działania niezbędne dla poprawy opieki psychiatrycznej nad najmłodszymi pacjentami - stwierdził Bartłomiej Chmielowiec w swoim wystąpieniu.
Uznając prawo dzieci do szczególnej troski i pomocy, a szpital, sanatorium lub uzdrowisko za miejsca, w których mają wyzdrowieć, Rzecznik Praw Pacjenta wyraża przekonanie o konieczności podjęcia współpracy w obszarze psychiatrii dziecięcej przez wszystkie podmioty zaangażowane w ochronę zdrowia psychicznego najmłodszych, deklarując pełne wsparcie w realizacji inicjatyw służących zwiększeniu dostępności do psychiatrycznej opieki zdrowotnej dla najmłodszych w tym w opracowaniu i wdrożeniu rozwiązań systemowych.
Wystąpienie Rzecznika Praw Pacjenta do Ministra Zdrowia:
Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, ustanowionym w celu ochrony praw pacjentów. Przysługujące pacjentom prawa oraz tryb powoływania, odwoływania i kompetencje Rzecznika Praw Pacjenta określone zostały w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Ustawa weszła w życie 5 czerwca 2009 r. ustanawiając Rzecznika Praw Pacjenta i katalog praw pacjenta, który obecnie obejmuje: prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych, prawo pacjenta do informacji, prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych, prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych, prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta, prawo pacjenta do dokumentacji medycznej, prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej, prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta była pani Krystyna Barbara Kozłowska, którą 2 października 2009 r. powołał na to stawisko Prezes Rady Ministrów, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Z dniem 12 grudnia 2016 r. Prezes Rady Ministrów odwołał Panią Krystynę Barbarę Kozłowską z funkcji Rzecznika Praw Pacjenta. W dniu 27 października 2017 r. Prezes Rady Ministrów Pani Beata Szydło powołała z dniem 30 października 2017 r. na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta Pana Bartłomieja Łukasza Chmielowca.
Do głównych zadań Rzecznika należy ochrona praw zarówno indywidulanego pacjenta jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.
Swoje zadania Rzecznik wykonuje przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, którego siedziba mieści się przy ul. Młynarskiej 46 w Warszawie. Misją Biura jest skuteczna ochrona praw pacjenta, przy zapewnieniu wysokiej jakości usług dla obywateli. Realizując tę misję, od początku działalności (2009 r.) działa ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta 800-190-590, która umożliwia zainteresowanym osobom szybką, łatwo dostępną i niesformalizowaną formę kontaktu z pracownikami Biura. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 09:00-21:00. W tym czasie dyżurujący pracownicy na bieżąco przekazują kontaktującym się z nimi osobom informacje o prawach pacjenta, właściwych działaniach, jakie należy podjąć w określonej sytuacji i przysługujących środkach prawnych, a także zasadach działania polskiego systemu ochrony zdrowia.
W momencie wejścia w życie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta pracownikami Biura Rzecznika Praw Pacjenta stali się także Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, powołani ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Do zadań Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego należy ochrona praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych
udzielanych w szpitalach i oddziałach psychiatrycznych, klinikach psychiatrycznych, sanatoriach dla osób z zaburzeniami psychicznymi lub innych przedsiębiorstw podmiotów leczniczych sprawujących całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową. Ochrona ta realizowana zarówno poprzez pomoc bezpośrednio pacjentom w dochodzeniu ich praw oraz wyjaśnianiu skarg i wniosków, jak również współpracę z ich rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym, a także inicjowanie i prowadzenie działalności edukacyjno-informacyjnej.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.