Rzecznik Praw Pacjenta przyznał najwyższe jak dotąd świadczenie w ramach Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych – 202 971 zł. Odszkodowanie trafiło do pacjenta, u którego w wyniku nieprawidłowego postępowania diagnostycznego z opóźnieniem rozpoznano nowotwór krtani.
Zgłoszony przypadek dotyczył osoby z nawracającą chrypką, chrapaniem i trudnościami w oddychaniu. Podczas zabiegu operacyjnego usuwania przerośniętego migdałka gardłowego oraz korekty przegrody nosowej, nie przeprowadzono jednak pełnej oceny krtani. W efekcie diagnoza nowotworu została postawiona z ponad 15-miesięcznym opóźnieniem, co doprowadziło do konieczności całkowitego usunięcia narządu i trwałej utraty mowy.
Wczesne wykrycie nowotworu zwiększa szanse na uratowanie krtani i poprawia rokowania. W tym przypadku doszło do nieodwracalnych zmian i znacznego pogorszenia jakości życia pacjenta. Dlatego RPP uznał, że należy mu się najwyższa jak dotąd rekompensata.
W związku z trwałym uszczerbkiem na zdrowiu i uciążliwością leczenia, pacjent otrzymał świadczenie w wysokości 202 971 zł oraz zaświadczenie umożliwiające korzystanie poza kolejnością z opieki zdrowotnej i usług farmaceutycznych.
Od początku działalności Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych wypłacono już ponad 19 milionów złotych dla 318 osób. Średnia wysokość świadczenia wynosi blisko 61 tysięcy złotych. Aż 99 proc. wnioskodawców zaakceptowało zaproponowaną kwotę rekompensaty.
Najwięcej zgłoszeń dotyczyło pacjentów w wieku 66–75 lat (26,7 proc.) oraz 56–65 lat (16 proc.). Zdarzenia najczęściej miały miejsce w województwie mazowieckim (18,73 proc.) i śląskim (11,17 proc.). Dotyczyły przede wszystkim oddziałów ortopedii, chirurgii ogólnej, szpitalnych oddziałów ratunkowych, położniczo-ginekologicznych oraz chorób wewnętrznych.
– Kolejne miesiące działania Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych pokazują, że ta pozasądowa ścieżka dochodzenia roszczeń jest korzystna dla pacjentów, ale również, że jest coraz bardziej popularna w społeczeństwie. Bardzo cieszy mnie to, że wiedza o Funduszu dociera do coraz większej grupy pacjentów i ich bliskich, a tym samym daje im szansę na uzyskanie rekompensaty za zdarzenia medyczne oraz sprawia, że szpitale, otrzymując od nas wytyczne po tych zdarzeniach, mają szansę na poprawę swojego funkcjonowania i podniesienie poziomu bezpieczeństwa pacjentów – podkreślił Bartłomiej Chmielowiec.
Źródło: RPP