Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

CeZ: Internetowe Konto Pacjenta pomocne podczas pandemii

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 7 stycznia 2021 09:27

CeZ: Internetowe Konto Pacjenta pomocne podczas pandemii
 - Obrazek nagłówka

Rekordowy wzrost liczby użytkowników zanotowało w 2020 r. Internetowe Konto Pacjenta. Obecnie jest ich ponad 4,7 mln wobec zaledwie 850 tys. na początku 2020 r. Tylko w okresie październik-listopad nastąpił przyrost nowych kont o 1 mln. Jak wynika z badania „Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta”, zrealizowanego w listopadzie br. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Centrum e-Zdrowia, funkcje związane z pandemią koronawirusa tj. możliwość sprawdzenia wyniku testu oraz informacji o nałożonej kwarantannie/izolacji zna prawie 40 proc. użytkowników Internetowego Konta Pacjenta, a dla 21 proc. był to główny powód do zalogowania się na swoje konto.

Mimo, iż e-skierowanie będzie obowiązkowe dopiero od 8 stycznia br., już teraz, 12 proc. osób zalogowało się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) z jego powodu. To zdecydowana zmiana motywacji Polaków do logowania się na IKP. Dla porównania, w kwietniu 2020 r., oprócz e-recepty, badani wskazywali możliwość dostępu do historii wizyt refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, sprawdzenia dawkowania przepisanego leku czy dostęp do innych zaświadczeń lekarskich, np. e-zwolnień.

Niezmiennie, najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy na temat Internetowego Konta Pacjenta jest telewizja (43 proc.). Internet (21 proc.), znajomi (18 proc.), ulotki/plakaty w przychodniach (10 proc.), radio (7 proc.) oraz prasa (3 proc.) – te źródła wiedzy o Internetowym Koncie Pacjenta odnotowały niewielki spadek popularności w stosunku do poprzedniej edycji badania.

67 proc. użytkowników wchodzi na IKP z urządzeń mobilnych, a 33 proc. z komputerów stacjonarnych i laptopów. Aby ułatwić korzystanie z wszystkich funkcji Internetowego Konta Pacjenta na urządzeniach mobilnych wychodzimy naprzeciw potrzebom i wkrótce oddamy do użytku mobilną aplikację „moje IKP”.

– Kończymy już prace nad aplikacją mobilną „mojeIKP”, która poszerza zakres funkcjonalności dostępnych w ramach Internetowego Konta Pacjenta. Pracujemy także nad wprowadzeniem na IKP nowych e-usług, takich jak centralna e-rejestracja i e-wizyta. Chcemy, by były one dostępne na platformie e-zdrowie w drugiej połowie roku. Zaletą tego rozwiązania będzie to, że pacjent z poziomu aplikacji będzie miał dostęp do wszystkich lekarzy specjalistów i placówek. Przez system będzie można zapisać się na leczenie, zarządzać terminami, sprawdzać historię swoich wizyt – powiedziała Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

Już ponad 17 mln osób odwiedziło serwis pacjent.gov.pl

Pandemia koronawirusa uświadomiła pacjentom, nie tylko zalety płynące z e-usług, ale także ich niezbędność w systemie ochrony zdrowia. Bez e-recepty, e-skierowania, e-wizyty i teleporady oraz aplikacji: Internetowe Konto Pacjenta i gabinet.gov.pl, system ochrony zdrowia nie byłby w stanie funkcjonować. To wszystko sprawiło, że zainteresowanie e-usługami oraz serwisem z nimi powiązanym, tj. pacjent.gov.pl zdecydowanie wzrosło. W okresie od stycznia do grudnia 2020 r. na stronę pacjent.gov.pl weszło ponad 17 mln użytkowników wobec 1,5 mln osób w 2019 r. To rekordowy przyrost. Warto podkreślić, że prawie 6 mln użytkowników powróciło do serwisu ponownie (25 proc.). Do najczęściej odwiedzanych podstron serwisu należą: „Internetowe Konto Pacjenta” – prawie 8 mln. Na drugim miejscu jest podstrona „e-recepta” – odwiedza ją ponad 4 mln użytkowników. Na trzecim miejscu plasuje się podstrona „koronawirus” z wynikiem – 2,5 mln odsłon. Tak duży wzrost liczby użytkowników serwisu pacjent.gov.pl oraz Internetowego Konta Pacjenta przekłada się na popularność obu serwisów.

Najbardziej znanym serwisem medycznym jest pacjent.gov.pl – aż 37 proc. badanych deklaruje jego znajomość – wynika z badania. Serwis zanotował wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego badania z kwietnia 2020 r. Drugim najbardziej znanym serwisem jest Internetowe Konto Pacjenta, bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia dostępna na pacjent.gov.pl. Jej znajomość deklaruje 31 proc. ankietowanych.

Elektroniczna recepta to już codzienność

Wśród osób posiadających Internetowe Konto Pacjenta, aż 99 proc. wszystkich respondentów deklaruje, że słyszało o e-recepcie, a 63 proc. użytkowników loguje się na IKP, aby sprawdzić otrzymaną e-receptę.

Pozytywne oceny e-recepty są obecnie na poziomie 88 proc. co daje wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu z poprzednim badaniem z kwietnia 2020 r.

Aż 76 proc. respondentów deklaruje, że miało okazję wykupić leki na podstawie e-recepty, a realizacja nie sprawia im żadnych trudności – tak deklaruje 97 proc. respondentów. Najczęstszą formą otrzymania e-recepty jest niezmiennie SMS.

Źródło: IKP

Tematy

CeZ

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także