„Czasami chorujemy – my sami lub nasze dzieci. Lekarz wystawia nam zwolnienie lekarskie, a my na tej podstawie możemy nie iść do pracy w czasie określonym na zwolnieniu. Chcemy wówczas szybko się upewnić, czy lekarz na pewno wystawił zwolnienie, z jakim terminem, czy nie pomylił danych naszych lub naszego pracodawcy. By to było możliwe, by dało się to zrobić szybko i wygodnie, zaprojektowaliśmy nową funkcję w aplikacji mojeIKP – zwolnienia lekarskie. I już teraz sprawdzamy, jak ona odpowiada na potrzeby użytkowników” pisze Centrum e-Zdrowia na swojej stronie internetowej.
Do testów zaproszono pacjentów, którzy często korzystają ze zwolnień lekarskich. Charakterystyka użytkownika planowanej usługi została przygotowana w oparciu o dane z ZUS dotyczące nieobecności (absencji) chorobowych.
„Wzięliśmy z ZUS dane o wieku i płci osób, które najczęściej chorują. Informacje z ZUS uzupełniliśmy o kryteria, które były dla nas istotne z uwagi na przedmiot badań. W ten sposób ustaliliśmy, kogo chcemy zaprosić do badania”, informuje CeZ.
Do testów zgłosiło się 120 osób, spośród których wybrano 15 respondentów. Były to osoby, które z krótkich zwolnień korzystają kilka razy w roku, chorzy, którzy przebywają na zwolnieniach ciągłych, trwających kilka miesięcy, rodzice, korzystający głównie ze zwolnień na opiekę nad chorymi dziećmi, kobieta w ciąży przebywająca na zwolnieniu do czasu porodu, a także osoba, która na zwolnieniu przebywała w wyniku wypadku i dostęp do zwolnienia lekarskiego był potrzebny dla ubezpieczyciela. Wszyscy respondenci przebywali na zwolnieniach lub byli krótko po zakończeniu choroby.
Badanie zostało przeprowadzone za pomocą rozmów online oraz testów użyteczności rozwiązania w aplikacji. W wywiadzie uczestnicy byli pytani o to, dlaczego potrzebują dostępu do zwolnień lekarskich, czy i jakie rozróżniają kategorie zwolnień oraz jakie informacje na zwolnieniu są dla nich najważniejsze.
„Z kolei testy użyteczności polegały na praktycznym działaniu na prototypie usługi. Respondenci mieli znaleźć testowe zwolnienia w aplikacji i sprawdzić, czy informacje na zwolnieniu są zrozumiałe i potrzebne. A my skrzętnie notowaliśmy, jakie są bariery w tym procesie, co mogło okazać się niezrozumiałe lub zbyt czasochłonne, co jeszcze nie jest intuicyjne”, wyjaśnia CeZ.
Okazało się, że przede wszystkim, że zwolnienia są dla respondentów tak samo ważne jak recepty i skierowania. Udało się też ustalić hierarchię informacji szczegółowych dotyczących zwolnienia, która okazała się najlepsza z punktu widzenia użytkowników. Wiadomo już ponadto, co należy poprawić, żeby ścieżka dotarcia do zwolnień w aplikacji była bardziej intuicyjna.
Data wprowadzenia nowej funkcji zwolnień lekarskich do aplikacji mojeIKP nie została jeszcze określona.
Oprac. na podst.: CeZ