Edukacja zdrowotna odgrywa ważną rolę w budowaniu świadomości zdrowotnej i profilaktyce. Zapewnia niezbędne informacje dotyczące zdrowego stylu życia, prawidłowego odżywiania, aktywności fizycznej i kontroli zdrowia. Rzecznik już wielokrotnie występował w przeszłości w tej sprawie do Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Zdrowia oraz Rzecznika Praw Dziecka.
Aby skutecznie promować zdrowe nawyki wśród obywateli, konieczne jest opracowanie narzędzia umożliwiającego przekazanie usystematyzowanej wiedzy. Taka inicjatywa przyniesie rezultaty w postaci poprawy jakości życia oraz leczenia przyszłych pokoleń pacjentów. Kluczowe jest też byśmy zaczynali jak najwcześniej, dostosowując przekazywaną wiedzę do odbiorców. – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec.
W przesłanym piśmie, Rzecznik wyjaśnił, że wprowadzenie przedmiotu edukacji zdrowotnej do szkół umożliwi uczniom zdobycie umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych decyzji związanych m.in. ze zdrowiem, prawidłowym odżywianiem się, prawami i obowiązkami pacjenta, zrozumieniem znaczenia działań profilaktycznych oraz oceną skuteczności szczepień ochronnych.
Edukacja zdrowotna pozwoli także na poruszenie kwestii takich jak seksualność, profilaktyka związana z zdrowiem psychicznym, szacunek dla osób LGBT i ich seksualności. Kształcenie kompetencji zdrowotnych, właściwych postaw u dzieci i młodzieży oraz szacunku dla innych osób przyczyni się do lepszego zarządzania własnym zdrowiem, unikania ryzykownych zachowań w przyszłości i wytworzenia otwartej, pełnej szacunku postawy wobec innych.
W wielu rozwiniętych krajach Europy i na świecie praktykuje się edukowanie młodzieży w zakresie wiedzy o zdrowiu. Rzecznik przekazał również Pani Ministerze już opracowane scenariusze lekcji edukacyjnych oraz informator z zakresu praw pacjenta dla klas 1-3 szkół podstawowych, wraz z plakatem zawierającym opracowane prawa dziecka-pacjenta. Materiały zostały przygotowane wspólnie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.
Źródło: RPP