Jednym ze skutków pandemii jest to, że zaczęliśmy częściej rozmawiać o prawach pacjenta. Telefoniczna Informacja Pacjenta, która działa przy Rzeczniku Praw Pacjenta, pokazuje, że ludzie zaczęli bardziej interesować się tym obszarem. „Wydeukowany pacjent będzie znał swoje prawa i będzie umiał się o nie upomnieć. Rzecznik niestety nie jest w stanie reagować na wszystkie naruszenia praw pacjenta, dlatego osoby znające swoje prawa będą swoimi najlepszymi rzecznikami” – mówi Bartłomiej Chmielowiec.
Od wielu lat Rzecznik Praw Pacjenta przygotowuje kampanie informacyjne, współpracuje z organizacjami pozarządowymi, które edukują pacjentów w temacie ich praw. Na profilach Rzecznika w mediach społecznościowych ukazują się regularnie odpowiedzi na najczęściej zadawane przez pacjentów pytania, prowadzimy także Telefoniczną Informację Pacjenta – bezpłatną infolinię, na którą każdy może zadzwonić i uzyska informacje dotyczące praw pacjenta.
Bieżący monitoring i analiza zgłoszeń kierowanych do Rzecznika Praw Pacjenta pozwala określić obszary w systemie ochrony zdrowia wymagające szczególnej uwagi. Bezpośrednie rozmowy z pacjentami, także za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta wskazują, że pacjenci – chcąc uzyskać niezbędne świadczenia zdrowotne – często czują się zagubieni i zdezorientowani.
RPP od lat postuluje także wprowadzenie do szkół przedmiotu „Wiedza o zdrowiu”. Obowiązujący system nauczania zapewnia wprawdzie elementy edukacji zdrowotnej, określając bloki tematyczne niektórych przedmiotów, jednak jest to niewystarczające. Wymagając określonych zachowań zdrowotnych od obywateli, należy stworzyć narzędzie do przekazywania usystematyzowanej wiedzy, co skutkować będzie w przyszłości lepszą jakością życia i leczenia nowych pokoleń pacjentów.
Staramy się być obecni w mediach, ale też wychodzimy z inicjatywami do personelu medycznego. Korzystając ze środków z Unii Europejskiej przygotowujemy szkolenia, których celem jest poprawa jakości zarządzania w systemie ochrony zdrowia oraz podniesienie poziomu umiejętności i kwalifikacji pracowników systemu ochrony zdrowia z obszaru kraju w zakresie praw pacjenta. Pracownicy Biura RPP przedstawiają te prawa w oparciu o liczne przykłady naruszeń i orzecznictwo, co jest niesłychanie ważne – to w placówkach medycznych pacjent ma bezpośredni kontakt z ochroną zdrowia. Powinien czuć się bezpiecznie, ufać personelowi medycznemu – tylko wtedy ten proces terapeutyczny będzie mógł przebiegać prawidłowo.
Źródło: RPP