Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Fundacja EuropaColon Polska poszukuje zaginionej trzustki

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 18 listopada 2021 14:23

Fundacja EuropaColon Polska poszukuje zaginionej trzustki - Obrazek nagłówka
Zaginęła trzustka! – alarmuje Fundacja EuropaColon Polska, wspierająca pacjentów z nowotworami układu pokarmowego i ogłasza poszukiwania, w których pomóc ma detektyw Lisiecka. Akcję poszukiwawczą wspiera dr n. med. Leszek Kraj, onkolog z Kliniki Onkologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Trzustka to niezwykle ważny, ale też nadal „tajemniczy” narząd. Mimo, że nie należy do tzw. organów krytycznych (jak np. serce czy płuca, których funkcji współcześnie nie jesteśmy w stanie zastąpić), to poważna jej choroba, jaką na pewno jest rak, może okazać się krytyczna dla naszego życia. Mimo, że doskonale poznaliśmy już anatomię i fizjologię trzustki to biologia raka rozwijającego się w tym narządzie skrywa przed nami jeszcze wiele tajemnic.

– Rak trzustki jest „niewidoczny” dla systemu opieki zdrowotnej: trudny do zdiagnozowania, nie ma badań profilaktycznych, które mogłyby go wykryć. Dlatego bardzo często jest zbyt późno lub błędnie diagnozowany – mówi Iga Rawicka, prezes Fundacji EuropaColon Polska – Trzustka jest także bardzo słabo obecna w świadomości wielu Polaków. Nie potrafimy określić jej położenia w naszym ciele oraz funkcji za jakie odpowiada. Nie zdajemy sobie także sprawy z tego, jak ważna dla naszego życia jest dobra kondycja tego organu. Niespecyficzne objawy raka trzustki powodują, że wykrywamy go zdecydowanie za późno.

Wszystko to zdecydowało, że Fundacja EuropaColon Polska postanowiła ogłosić ogólnokrajowe „poszukiwania” trzustki. Celem tej kampanii świadomościowej, którą poprowadzi detektyw Lisiecka (w tej roli znana z serialu „Policjantki i Policjanci” Magda Malcharek) oraz doktor Kraj (dr n. med. Leszek Kraj – onkolog kliniczny z Kliniki Onkologii WUM), jest przede wszystkim edukacja.

W mini serialu „Gdzie jest trzustka?”, który obejrzeć można na stronie Fundacji (https://europacolonpolska.pl/gdzie-jest-trzustka/), detektyw Lisiecka i doktor Kraj, przybliżają widzom tematykę profilaktyki i diagnostyki raka trzustki. A wszystko to w stylistyce filmu detektywistycznego. W ramach kampanii powstały trzy materiały wideo, odbędą się również webinaria edukacyjne z udziałem ekspertów.

– W takiej lekkiej formie mini-serialu detektywistycznego, trochę „z przymrużeniem oka”, chcemy przedstawić widzom jak najbardziej poważne zagadnienia. Będziemy opowiadać o podstawowych funkcjach trzustki, jej anatomii i fizjologii. Chcemy także przedstawić najczęstsze schorzenia tego narządu łączenie z tym najtrudniejszym współcześnie do leczenia i budzącym największy strach, czyli rakiem trzustki – mówi dr Leszek Kraj. – Postaramy się odpowiedzieć na pytania: jaki związek z chorobami trzustki ma nasza skóra, nerki, wątroba, czy dlaczego problemy trzustki może odczuwać nasz mózg? Ma to na celu pokazanie najczęstszych, ale często niecharakterystycznych, „poszlakowych”, objawów chorób trzustki – dodaje.

Aktywności online w ramach kampanii będą skierowane również do lekarzy pierwszego kontaktu i klinicystów, by zwrócić ich uwagę na pilną potrzebę wcześniejszej diagnozy w walce z groźnym przeciwnikiem jakim jest rak trzustki.

– Niestety nadal medycyna nie dysponuje skutecznym badaniem przesiewowym w kierunku wykrycia raka trzustki. Dlatego tak ważna jest świadomość sygnałów ostrzegawczych i szybka reakcja na niepokojące symptomy – podkreśla prezes Fundacji. – Nie zabraknie też informacji o samym raku trzustki, przygotowanych w przystępny dla odbiorców sposób – dodaje.

Warto przypomnieć, że wśród czynników ryzyka raka trzustki, są m.in. historia rodzinna raka trzustki lub innych nowotworów, mutacje genetyczne np. BRCA, przewlekłe stany zapalne trzustki, cukrzyca, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, otyłość, dieta (czerwone i przetworzone mięso) czy mała aktywność fizyczna.

Patronami kampanii są: Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej, Polskie Towarzystwo Chirurgii Onkologicznej, konsultant krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej a partnerem wspierającym Servier Polska.

Patronaty medialne nad kampanią objęły redakcje: ZwrotnikRaka.pl, Rynek Zdrowia, Służba Zdrowia, Medexpress.pl, ISB Zdrowie, Co w zdrowiu, MedKurier, mZzdrowie oraz WP ABC Zdrowie.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także